Abelia

Innhold

Lær om lånebasert crowdfunding

Nyhet, Innovasjon

Publisert

Portrett Jarle Holm i Monner.

27. februar skal CFO og medgründer Jarle Holm i Monner fortelle om lånebasert folkefinansiering, eller crowdfunding som det også kalles.

– «Crowdfunding» er den nye, digitale måten å finansiere vekst på, sier gründer Jarle Holm.

Han kommer til Abelias workshop og seminar 27. februar som markerer at Abelia Gründer er ett år. Der skal han presentere første plattform for lånebasert folkefinansiering, eller crowdfunding som det også kalles.

– Monner har, som eneste norske crowdfunding-aktør fått konsesjon fra Finanstilsynet til å drive virksomhet som betalingsforetak, og er samtidig registrert som låneformidler. Vi tror det er et udekket behov for dette i Norge, sier Holm som er medgründer og CFO i Monner.

Les også: 80 gründermedlemmer på ett år

For bedrifter som primært består av hjernekraft kan det være vanskelig å få lån i vanlige banker – de krever vanligvis sikkerhet i bygg eller fysiske eiendeler. For å dekke dette hullet i markedet har crowdfunding – eller folkefinansiering på godt norsk – hatt sterk internasjonal vekst de siste årene.

Hva er crowdfunding

Lånebasert folkefinansiering innebærer enkelt fortalt at en gruppe mennesker (crowd) låner ut penger til en bedrift, og at bedriften betaler tilbake renter og avdrag i løpet av en avtalt periode.

Les mer om folkefinansiering hos MonnerStore norske leksikon og Wikipedia.

I Norge er Monner den første godkjente lånebaserte plattformen som yter lån til små- og mellomstore bedrifter.

– Konsesjonen fra Finanstilsynet er en bekreftelse på at det er rom for en seriøs aktør innen denne typen finansiell virksomhet. Vårt mål er å koble folk som har tilgjengelig kapital direkte med bedrifter som trenger penger for å vokse. På den måten demokratiserer vi etablerte finansieringsmodeller, og gjør det enkelt å engasjere seg i verdiskaping. Dette er nettverksøkonomi i praksis, sier Holm.

Positiv oppmerksomhet

– Å låne gjennom Monner handler om mye mere enn bare penger. Bedriftene får både finansiering, markedsvalidering og den positive oppmerksomheten en crowdfunding-kampanje gir, sier han.

Crowdfunding fjør det lettere for mindre virksomheter å få lån, og senker terskelen for småsparere for å investere i virksomheter de tror på.

– Vi er sikre på at det er et stort behov for denne tjenesten i Norge, sier Holm og får støtte av innovasjonspolitisk seniorrådgiver i Abelia, Daniel Ras-Vidal.

Uutnyttet potensial

– Crowdfunding har et stort uutnyttet potensial i Norge, og det er gledelig at Monner nå er i gang. Det er også flere andre aktører på trappene med nye plattformer innen både lånebasert og aksjebasert crowdfunding, sier Ras-Vidal.

– Abelia jobber politisk for å tilpasse regelverket for disse nye digitale plattformene og finansieringsformene. Målet er at flere bedrifter får mulighet til å vokse samtidig som crowdfunding etableres som en voksende del av fintech-bransjen i Norge, sier han.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Nummeret er avmeldt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: