Abelia

Innhold

Bli med og skap de neste norske suksessene!

Nyhet, Innovasjon

Publisert

Telenor-sjef Sigve Brekke, Lyses konserndirektør Toril Nag og Handelshøyskolen BIs Anne Swanberg er klar for Corporate Innovation Day.

Hvordan skaper vi morgendagens vinnerbedrifter? Hør hvordan noen av Norges viktigste virksomheter nå tenker helt nytt!

Digitaliseringen kaster om på forretningsmodellene. Oljejobbene forsvinner i tusentall. Mens roboter og kunstig intelligens vil spise stadig flere av de andre arbeidsplassene. Ingen har det siste året gått glipp av at Norge er inne i en kraftig omstilling.

På Corporate Innovation Day, 20. oktober, vil Abelia, FIN, NHO, Oslotech og Startuplab vise hvordan ledende bedrifter, gründere og forskere går i bresjen for å skape verdiskapingen Norge trenger i kjølvannet av oljeboomen.

- De beste ressursene og kunnskapen finnes ofte utenfor din egen virksomhet. Virksomhetene som lykkes fremover er de som etablerer samarbeid med andre bedrifter, gründer og forskningsmiljøene. Frem til nå har vi sett altfor lite av dette, sier Abelia-sjef Håkon Haugli.

På programmet har vi hentet inn personer som står i bresjen for å skape de nye løsningene:

  • Jakter på gründerånden: Telenor-sjef Sigve Brekke vil la kreative entreprenører fornye Telenor både fra innsiden og utsiden. Hør hvordan det vil fornye Telenor!
  • Lar gründerne gjøre jobben: Handelshøyskolen BI betaler gründere for å utvikle fremtidens læringsplattform. BIs Anne Swanberg gir deg innblikk i hvorfor!
  • Glem gamle bransjeskiller: For 15 år siden var Lyse "kun" et traust energiselskap. Konserndirektør Toril Nag forteller om veien fra energi til heldigitale forbruker-tjenester.

Se mer av programmet og meld deg på her!

 
Trenger kunder og døråpnere

Internasjonalt inspireres de etablerte selskapene stadig oftere av nyskapingen som skjer i oppstartsmiljøene. I Norge har imidlertid slike samarbeid vært fraværende. Det kan være en av årsakene til at Norge så langt har mislykkes med å få opp de virkelig store gründersuksessene.

Samtidig har også koblingen mellom forskere og næringsliv vært for svak.

Oslotech-sjef Karl Christian Agerup er overbevist om at norske selskaper vil ha stort utbytte av å arbeide nærmere oppstartsmiljøene og å lære av erfaringene disse har gjort seg med å skape mye ut av lite.

- Enkle grep som at norsk næringsliv stiller opp som den første kunden og at man søker seg til større forskningsmiljøer for å samarbeide om ny innovasjon kan bety mye, sier Agerup.

Heldigvis finnes det stadig flere eksempler på at samspillet nå fungerer, mener Agerup og Abelias Daniel Ras-Vidal.

- Digitaliseringen har økt tempoet i næringslivet, og kunnskap og ferdigheter kan være utdatert i løpet av få år. Bedriftene som skal lykkes fremover må inngå nye typer samarbeid. Heldigvis innser nå stadig flere bedrifter dette og åpner dørene sine mot omgivelsene, sier Ras-Vidal.

Se mer av programmet og meld deg på her

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: