Abelia

Innhold

Priskrig på digitale hoder

Nyhet, IKT, Utdanning

Publisert

Detalj fra forside til rapporten "Digital temperaturmåler for norsk næringsliv 2018".

Detalj fra forside til rapporten "Digital temperaturmåler for norsk næringsliv 2018".

Mangel på digital kompetanse er det største hinderet for digitalisering. Det kan føre til priskrig på de som har den rette kompetansen.

Det sier kommunikasjonsdirektør Gry Rohde Nordhus i Siemens Norge. Hvert år lager selskapet en digital temperaturmåler for norsk næringsliv med viktige spørsmål om digitalisering.

– Digital kompetanse er avgjørende for fremtidens konkurransekraft, men den er mangelvare i Norge. I vår undersøkelse svarer 58 prosent av bedriftene at mangel på digital kompetanse er det største hinderet for økt digitalisering, sier Nordhus.

Undersøkelsen er utført av Advicia og omfatter 680 toppledere, mellomledere og medarbeidere i norske virksomheter. Tilsvarende undersøkelse ble gjennomført i 2016 og 2017.

Paradoks

– Hvordan vi legger til rette for en overgang til et digitalt næringsliv vil være avgjørende for norsk verdiskaping i fremtiden. Vi trenger flere ben å stå på enn bare olje og gass, sier Nordhus.

– Derfor er det et paradoks at mange av de norske bedriftene ikke har en plan for hvordan de skal øke kompetansenivået. 40 prosent svarer at de ikke har lagt konkrete planer for å heve kompetansenivået blant egne ansatte i løpet av det neste året.

Last ned: Digital temperaturmåler for norsk næringsliv 2018 (.pdf)

Hun mener at svarene også tyder på mangel på selvtillit.

Kommunikasjonsdirektør Gry Rohde Nordhus i Siemens Norge.

Kommunikasjonsdirektør Gry Rohde Nordhus i Siemens Norge sier at mangel på kompetanse er den største hindringen for digitalisering i Norge.

– Halvparten svarer at de vil rekruttere nye ansatte utenfra med digital kompetanse fremfor å utvikle dagens ansatte. De mener med andre ord at det er en lettere vei å hente inn utenfra, sier Nordhus.

Leder for digitalisering i Abelia, Kjetil Thorvik Brun, forteller at det kan være en utfordring hvis alle bedrifter satser på at nye krefter skal løse deres digitale utfordringer.

Investerer i egne ansatte

– Det er allerede en betydelig mangel på IT-kompetanse i Norge. Store selskaper som DNB har erkjent at det rett og slett ikke er mange nok kandidater i markedet. Derfor går de i stadig større grad vekk fra sluttpakker, og heller investerer i kompetanseheving av sine ansatte, sier han og forteller at de samme signalene kommer fra Telenor og IBM.

– De har begge interne programmer for kompetanseheving hvor de ansatte oppfordres til eller forventes å gjennomføre 40 timer med faglig utvikling hvert år. På samme måte har Equinor etablert et internt Digital Academy til 100 millioner kroner. Stadig flere innser at det er viktigere å heve kompetansen hos eksisterende ansatte, sier Brun.

Les også: Sluttpakker er ut!

Gry Rohde Nordhus i Siemens Norge tror at utviklingen gjør at vi kanskje må tenke helt nytt på hvordan vi utdanner oss i fremtiden

– Verden er i stadig endring, og endringene skjer raskere og raskere. I fremtiden kan vi trolig ikke utdanne oss én gang og siden flyte på denne kompetansen. Kompetanse bør kanskje i stedet organiseres som strømmetjeneste med stadig påfyll av nytt innhold, sier hun.

– I tillegg trenger vi å utvikle den sosiale kompetansen. Når maskinene overtar, er det bare den sosiale og myke kompetansen som vi mennesker har et fortrinn på.

Skaper nye forretningsmuligheter

Årets undersøkelse fra Siemens viser at stadig flere bedrifter ser på digitalisering som noe som kan skape nye forretningsmuligheter for dem.

– Digitalisering er altså ikke bare noe som skal redusere kostnader, men også noe som kan øke inntektene, sier Nordhus.

Samtidig svarer nærmere 30 prosent av bedriftene at de har opplevd at digitalisering har lagt til rette for helt nye konkurrenter.

– Mange godt etablerte bedrifter opplever at de trues av helt nye aktører som er mer lettbente og som organiserer seg på en helt annen måte. De etablerte bedriftene har ofte en tradisjonell innenfra-ut-tankegang mens utfordrerbedriftene har en utenfra-inn-tankegang. Det nye er at kundene har et større fokus og kundens totale opplevelse av produktet er mye mer viktig. Det setter nye krav til hvordan en bedrift skal operere, sier Nordhus.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: