Abelia

Innhold

Drosjemarkedet skriker etter reform

Drosjer i kø på holdeplass.

Drosjemarkedet er overmodent for reform. Derfor er det synd at Norges Taxiforbund melder seg ut av en konstruktiv debatt om fremtidens drosjemarked med krasse angrep og tvilsomme argumenter, skriver Kjetil Thorvik Brun.

Måten vi håndterer debatten om fremtidens drosjemarked vil bli et symbol på Norges håndtering av omstilling og ny teknologi. Norges Taxiforbund har hatt en unik mulighet for å påvirke debatten konstruktivt og spille en positiv rolle for bransjens utvikling. Den muligheten har Taxiforbundet dessverre ikke grepet, når de i sitt angrep mot Høyres Peter Christian Frölich nok en gang viser manglende vilje til å sette kundens og samfunnets beste i fokus.

Problemet er markedsreguleringen

Drosjemarkedet har et stort problem. Det handler ikke om drosjeselskapene, Uber, Prai eller andre. Det handler om markedsregulering. I en undersøkelse fra Forbrukerrådet mener åtte av ti nordmenn at drosje er for dyrt, mens sju av ti sier at det er for vanskelig å finne informasjon om priser. Tall fra SSB viser at drosjer i Oslo kjører uten betalende passasjerer 42 minutter per time. Det betyr at du som kunde betaler mest for den tiden drosjen din står stille.

Hvis du lander på Flesland midt på dagen, er rekken av ledige drosjer lengre enn det er plass til ved holdeplassene. Å få tak i drosje hjem en fredag eller lørdag kveld er derimot en øvelse for spesielt interesserte. Markedet er preget av høye priser og dysfunksjonell konkurranse. Norge fortjener bedre.

I følge Konkurransetilsynet er det løyvehaverne som tjener på dagens regelverk. De ansatte sjåførene som tjener en brøkdel av løyvehaverne, er helt fraværende i debatten. De er ofte uorganiserte, jobber på nulltimerskontrakter og har lange arbeidsdager med lav og variabel timelønn. Mange sjåfører drømmer om å starte for seg selv, men på grunn av begrenset antall løyver må de kjøre for løyvehaverne i stedet.

På bare to år ble Uber et populært tilbud for flere hundre tusen nordmenn. Nylig kom et nytt eksempel på at bedre teknologi og nye forretningsmodeller kan føre til rimeligere tjenester. Det er appen Prai, som lar deg finne drosjeturer til lavere priser enn det vi har vært vant til. Likefullt, behovet for endringer i drosjeregelverket handler ikke om å bane vei for Uber eller Prai, men om å regulere markedet smartere.

Må ta vare på det seriøse arbeidslivet

Samferdselsdepartementet har i lang tid dratt bena etter seg i spørsmålet om drosjemarkedet. Til slutt var det ESA, EFTAs overvåkningsorgan, som måtte kreve endringer. De begrunnet dette med et begrenset antall løyver, og at kravene som stilles for å få løyve er diskriminerende, ikke objektive og ikke forhåndskjente. I tillegg kommer kravet om tilknytning til en sentral. Dermed mener ESA at regelverket begrenser etableringsfriheten for nye aktører.

Alle burde heie på Uber, Prai og andre aktører eller sjåfører som ønsker å gjøre drosjemarkedet bedre. Mange land har allerede klart det. Med smartere regulering vil transporttilbudet bli mer tilgjengelig, mangfoldet av tjenester bli større, kvaliteten bli bedre, og selskapene vil konkurrere om å være best på pris og kvalitet. Norge har mulighet til å ta en posisjon i utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger, men for å lykkes må vi skape markeder hvor kunden og samfunnet vinner.

Vi er enige med Norges Taxiforbund om at vi må ta vare på det seriøse og trygge arbeidslivet i Norge. Løsningen er imidlertid ikke å rope etter statens beskyttelse, eller gå til personangrep hver gang noen tenker en ny tanke. En bransje som ønsker å beskytte seg selv ved å regulere bort konkurranse, er en bransje som helt åpenbart er moden for reform.

(Denne kommentaren er tidligere publisert i Bergensavisen.)

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Nummeret er avmeldt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: