Abelia

Innhold

VR gjør nærbutikken overflødig

Nyhet, Design og merkevare

Publisert

Are Søby Vindfallet i Making View AS.

- Den fysiske nærbutikken kan lett gjenskapes i VR der kundene virtuelt kan gjøre sin daglige handel, sier daglig leder Are Søby Vindfallet i Making View AS.

Han har over ti års erfaring innen produksjon og utvikling av VR, og holder foredrag om dette under trend- og teknologikonferansen "Handel i evig endring" 24. januar.

VR er en forkortelse for virtual reality – kunstig intelligens – og er en datateknologi som lar brukeren påvirke og bli påvirket av et dataskapt miljø med syns- og lydinntrykk som etterligner virkeligheten. Opplevelsen skjer oftest på skjerm eller ved bruk av VR-briller.

- VR-funksjonalitet kan legges inn for å gi kundene en god opplevelse, og knytte dem tettere til produkter og tjenester. Samtidig sparer man kostnader til for eksempel tomt, personale, svinn og bygningsmasse. Gjennom VR kan kunden til å være "inne" i kundefordelsprogrammet, sier Vindfallet.

Han ser for seg at VR vil påvirke handel på mange måter:

- Det ligger store muligheter for både bedrifter og deres kunder. Stikkordene for bedriftene er opplæring, utdanning, overvåking, salg og markedsføring, kommunikasjon, service og vedlikehold. VR kan også skape "like being there"-opplevelser for kundene. Hvis man gjør det riktig kan det gi unike brukeropplevelser som knytter kundene nærmere merkevarene. Vi tror VR i løpet av få år vil bli en del av dagliglivet, og en rekke applikasjoner vil være tilgjengelige for å forenkle, underholde, begeistre, lære og opplyse mennesker rundt om på kloden, sier Vindfallet.

Making View AS har mer enn ti års erfaring innen produksjon og utvikling av VR-materiale.

- Gjennom mange år har vi opparbeidet oss en kundebase bestående av store internasjonale merkevarer. Vi er også tilknyttet flere forskningsprosjekter innenfor VR, og jobber i dag på tvers av et mangfold av bransjer som har sett verdien i å ta i bruk VR innen sine felt.

Vindfallet tror mye av den nasjonale utviklingen innen VR-teknologi vil skje ut fra et tyngdepunkt som settes opp rundt Making View i Hamar.

- Making View har vært en pådriver til å lokke Eon – en av verdens største VR/AR-selskaper – til å etablere seg i Norge. Vår rolle vil være å bygge og styrke et kraftsentrum for VR/AR-teknologi nasjonalt sammen med dem, sier han.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: