Abelia

Innhold

Teknologisk klesskift

Portrettfoto av Gisle Mariani Mardal, leder design og merkevare i Abelia

Den norske moteuken ble preget av motsetninger mellom kreativitet og kommersialitet. Internasjonalt snakker man om digitalisering som vil endevende moteindustrien, skriver Gisle Mariani Mardal i denne kommentaren.

På åpningen av Norges nye visningsarena for motedesign – Oslo Runway – hyllet kulturminister Linda Hofstad Helleland norsk motebransje, og oppfordret andre til å la seg inspirere av utviklingen. Norsk motebransje har utviklet seg sterkt de siste årene. Hos de ledende bedriftene er over 40 prosent av omsetningen eksport, og blir nå frontet hos noen av verdens ledende forhandlere.

I en kronikk i Dagbladet etterlyser designstudent Aleksander Sahr ved Kunsthøgskolen i Oslo en mer dyptgående samtale om motedesign som kulturelt fenomen. Dette stiller jeg meg bak. Mote er identitetsskapende, og skal Norge hevde seg internasjonalt må vi rendyrke det unike med samfunnet vårt. Men det som vil avgjøre hvem som vinner markedsandeler i fremtiden er ny teknologi og digitalisering. Vår unge motebransje kan ha enorme fordeler dersom vi etablerer en digital verdikjede fra produkt til butikk.

Det jobbes strategisk med å utvikle norsk mote som næringsområde. Det er en stor nasjonal dugnad hvor bransjeaktørene jobber målrettet sammen med Innovasjon Norge, Siva og Forskningsrådet. Det har blant annet ført til etablering av moteklyngen Norwegian Fashion Hub. Klyngen består av 39 bedrifter som hadde en total omsetning på 761 millioner i 2015. Eksporten økte ifølge SSB med 7,5 prosent i 2016, i et år hvor den totale norske eksporten gikk ned med 10 prosent.

Norge har mange fortrinn. Vi har sterke design- og håndverkstradisjoner, kreative miljøer, og naturlige råvarer som ull og skinn. Vi er et samfunn som resten av verden ser opp til, og vi har et bransjeområde i vekst. Samtidig er nordmenn teknologisk avanserte, og setter krav til kvalitet. Med etableringen av Toppindustrisenteret som har som hensikt å digitalisere norsk industri, har vi sterkt utgangspunkt. Det kan gi en lederposisjon i utviklingen av digitale verdikjeder.

Norsk mote lever ikke i nasjonal isolasjon, og vi må tilpasse seg eksterne utviklingstrekk. Global verdikjede som er under sterkt press fra miljøutfordringer, politiske regimer og hurtig teknologisk utvikling. Det skaper muligheter for innovasjon. Norsk tekstilindustri forsvant i stor grad som følge av globaliseringen. Markedsendringer, industriell omstilling og ny teknologi gjør det imidlertid svært aktuelt å satse på en ny nasjonal verdikjede.

Moteklyngen har store ambisjoner på vegne av bransjen. For å ruste norsk mote best mulig for fremtiden må vi bygge ny infrastruktur og innsikt. Moteklyngen vil derfor jobbe for å opprette et eget toppindustri-senter, hvor bedrifter, produsenter og utdanningsinstitusjoner får tilgang til teknologien som kommer til å styre utviklingen av den globale industrien. Slik kan vi bygge kompetanse og ny produksjonskapasitet som gjør at bransjen fortsetter å vinne markedsandeler internasjonalt. Vi må gripe nye teknologiske muligheter og gjøre det til vår fordel.

(En redigert versjon av kommentaren er tidligere publisert i Dagsavisen.)

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: