Abelia

Innhold

Sosiale netthandelspirater

Nyhet, Design og merkevare

Publisert

Netthandelspirater - illustrasjonsbilde.

Sosiale medier øker omfanget av netthandelspirater. Foto: Micha Klootwijk

Netthandel har skapt et stort marked for piratkopierte produkter. Markedsføring i sosiale medier gjør den kriminelle aktiviteten enda mer omfattende.

I følge OECD utgjør piratkopier 2,5 prosent av den samlede verdenshandelen. Det tilsvarer ca. 3.700 milliarder kroner i året – omtrent som et halvt oljefond. I 2013 var opptil fem prosent av alle importerte varer i EU enten varemerkeforfalskninger eller piratkopier.

Dermed har omsetning av piratvarer passert "markedene" narkotika (ca. 2.500 milliarder), menneskesmugling (ca. 1.280 milliarder), tobakksvarer (ca. 350 milliarder) og handel med truede arter (ca. 400- 1.280 milliarder).

Juridisk gråsone

– Netthandel har skapt et nytt marked for piratkopierte produkter. Det blir vanskeligere å beskytte seg mot dette i en flora av bildedeling i sosiale medier. Når norske forbrukere og profilerte bloggere skryter av og henviser direkte til nettbutikker som selger kopiene i sosiale medier beveger vi oss i en juridisk gråsone, sier advokat og partner Thomas Gaarder-Olsen i Onsagers.

– Føler oss ubeskyttet

– Det er på tide at myndighetene ikke bare beskytter norske forbrukere, men også norske bedrifter og arbeidsplasser.

Det sier den norske klesdesigneren og gründeren Kristine Vikse som i vår ble gjort kjent med at norske bloggere skrøt av at de har kjøpt produktforfalskninger på nett under hennes merkenavn MeMini. Hun mener Norge bør følge Italias eksempel og gjøre kjøp av kopiprodukter ulovlig.

– Vi føler oss ubeskyttet, og det er vanskelig å stoppe de som produserer kopiene. Mange forbrukere er på jakt etter et godt kjøp, og de stoppes ikke av forbrukeretikk. Det finnes eksempler hvor man bevisst kjøper en billigere og dårligere kopi, og skryter av det på sosiale media, sier Vikse.

– I tillegg deler mange lenker til steder man får kjøpt disse kopiene, vel vitende om at det er i direkte konkurransekonflikt med originalen. Hvor går da grensen for å fungere som salgsagent for kopiprodukter? spør hun.

– Så lenge det ikke er ulovlig å kjøpe kopier bryr forbrukerne seg lite – selv om de blir fortalt at dette ødelegger originalens marked. Det hjelper ikke stort å beskytte varemerke og design hos Patentstyret når forbrukerne kan kjøpe kopier uten noen form for bøteleggelse.

Vikse mener dette skaper et nytt hinder for de som vil bygge opp et varemerke og produkter innen norsk design.

– Det eneste vi kan gjøre er å skape en holdningskampanje mot forbrukeren om at dette i verste fall kan ødelegge norske merkevarer og arbeidsplasser.

– I Norge er det dessverre ikke ulovlig å kjøpe eller importere piratkopier og produktetterligninger til privat bruk. Dette gjør kampen vanskeligere for rettighetshavere, og det gir kopi-tilbyderne mulighet til å tilpasse seg lovverket, sier han.

I 2015 foretok Tollvesenet i Norge 275 beslag av til sammen 35.185 piratkopier til en samlet verdi på 35,2 millioner kroner. Allerede midtveis i april hadde tallene for 2016 passert 580.000 beslaglagte piratvarer til en verdi på 20,0 millioner kroner.

Vanskelig å stoppe

I stedet for store forsendelser med piratkopier som kan bli stoppet i tollen, sendes produktene enkeltvis til kjøpere i Norge, gjerne fra Kina.

– Dermed blir det vanskelig å stoppe innførselen. Så lenge man ikke fjerner etterspørselen gjennom lovgivning og holdningsendringer, vil tilbudet alltid være der, sier Gaarder-Olsen.

Bloggere og «instagrammere» opererer ofte i en gråsone mellom det private og næringsvirksomhet. Det er ikke ulovlig å vise frem piratkopier man selv har kjøpt til sine venner, heller ikke å vise til hvor varene er kjøpt eller å anbefale en kinesisk nettside som selger produktene.

– Dette gjelder også i sosiale medier. Profilerte bloggere som tjener store summer på å omtale produkter driver på sin side utvilsomt næringsvirksomhet, og her er det klart i strid med varemerkeloven å markedsføre piratkopier. Det er imidlertid ikke så lett å vite hvor grensen går, og det kan være en utfordring å få stoppet promotering av piratkopier fra slike sider, sier Gaarder-Olsen.

Må reagere raskt

Han mener det er viktig å reagere på produktetterligninger og kopiering så fort som mulig. Mange tar det nesten som en kompliment første gang man blir kopiert.

– Men jo lenger man lar det gå, og jo flere aktører som legger seg nær opptil deg, desto vanskeligere vil det bli å få stoppet denne virksomheten. Dette bidrar også til utvanning av egen merkevare.

– Et viktig verktøy i denne kampen er å sikre egne rettigheter – som varemerker og design – gjennom registrering. I motsetning til en lovendring er dette tiltak som ligger innenfor rettighetshavers egen kontroll, og en varemerke- eller designregistrering er heller ingen kostbar affære.

– Manglende forbud mot piratkopier til privat bruk skyldes etter min mening unnfallenhet fra myndighetene og en misforstått oppfatning om at man skal beskytte forbrukerne, sier han.

Ofte vil nok imidlertid promoteringen av piratkopier skyldes manglende bevissthet eller ren uvitenhet, og i slike tilfeller kan nok en vennlig henvendelse fra rettighetshaver være alt som skal til for å fjerne innlegget.

Les også: - Det var en veldig utspekulert måte å gjøre det på (DN.no)

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: