Abelia

Innhold

Må tenke nytt rundt handel

Nyhet, Design og merkevare

Publisert

- Vi kan se tre trender i detaljhandel: Økt spesialisering, bruk av mange kanaler og digital integrasjon, sier Louise Byg Kongsholm fra det danske trend-byrået PEJ Gruppen.

24. januar åpner hun trend- og teknologikonferansen "Handel i evig endring", som er et samarbeid mellom Abelia og NHO Handel.

Kongsholm legger vekt på at bruk av mange kanaler (cross channel) og digital integrasjon krever smart teknologi til implementering og drift.

- Her går utviklingen så fort at det kan være vanskelig å følge med. Butikklandskapet – både online og offline – avspeiler i dag forbrukernes reelle adferd i mye større grad enn for bare fem år siden. Forbrukerne ligger tre skritt foran, og da er det svært viktig å tenke nytt rundt investeringer og kompetanse, og ikke minst ha fokus på kundereisen fra start til slutt, sier hun.

Louise Byg Kongsholm

Administrerende direktør og eier av PEJ Gruppen.

Kongsholm er også sjefredaktør, konsulent og trendforsker. Hun står blant annet bak PEJ Gruppens bokutgivelser "Cross Channel – fuld integration eller pengene tilbage" fra 2014, "Trendsociologi v. 2.0" fra 2015 og "Cross Channel 2" fra 2016. Sistnevnte inneholder nøkkeltall, case-studier med fokus på endret forbrukeradferd og kjøpsprosesser i den digitale tidsalder. 

Les mer om PEJ Gruppen

Kongsholm tror imidlertid dommedagsprofetiene om at netthandel vil utkonkurrere tradisjonell handel er sterkt overdrevet.

- 80 prosent av transaksjonene finner fortsatt sted i fysiske butikker, men det betyr ikke at alt forblir som før. Detaljehandelen oppstår i nye formater, hvor det fysiske og digitale smelter sammen, og nye forbrukerformer oppstår. Dette vil jeg snakke i detalj om under konferansen, sier hun.

Hva må bedrifter gjøre for å være konkurransedyktige?

- Alle i verdikjeden – produsenter, leverandører, detalj- og nettbutikker – må spesialisere seg, enten det gjelder utvalg, pris, lokal forankring eller på service og fagkunnskap. Alle kan ikke være best i alt, så still dere selv spørsmålene: Hva er vi eksepsjonelt gode til? Hvor kan ikke konkurrentene slå oss? Når dere er helt inne ved kjernen av det, så fokuser alle krefter der, og sorter alt annet fra, sier Kongsholm.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: