Abelia

Innhold

Kreativ Næring får ny status i Innovasjon Norge

Nyhet, Design og merkevare

Publisert

Professor Anne-Britt Gran

- Kreativ næring bør ikke kun bli en støttenæring til reiseliv, men også styrkes som egen næring på egne premisser, sier Anne-Britt Gran til Abelia etter innovasjonstalen.

Kreativ næring blir en egen sektorsatsning i Innovasjon Norge – sammen med reiseliv.

- Som leder av et forskningssenter på en Handelshøyskole er jeg selvsagt positiv til at kreativ næring blir en del av næringsvirkemiddelapparatet, sier Anne-Britt Gran om Innovasjon Norges Drømmeløftet 2016. Koblingen til reiseliv er jeg mindre begeistret for fordi det i prinsippet favoriserer bransjer som er stedsspesifikke. Museer og festivaler for eksempel. Kreativ næring bør ikke kun bli en støttenæring til reiseliv, men også styrkes som egen næring på egne premisser. Vår rapport kreativ næring i Norge 2008-2014 viser dessuten at kreativ næring har betydelig høyere lønnsomhet og produktivitet enn reiseliv. Jeg betrakter koblingen kreativ næring og reiseliv som en begynnelse, en måte å få kreativ næring inn i IN-systemet. På sikt bør kreativ næring få stå på egne ben også i nærings-virkemiddelapparatet, sier hun.

Les mer om BI Centre for Creative Industries her.

Les hele rapporten "Innspill til ny retning i Norge – Drømmeløftet 2016" her.

Her finner du Abelias pressemelding om Innovasjonstalen

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: