Abelia

Innhold

Fornyet tillit for norsk moteklynge

Nyhet, Design og merkevare

Publisert

Klyngeleder Linda Refvik, styreleder Glenn Veiby og prosjektleder Elin Kathrine Saunes i Norwegian Fashion Hub på utdeling av Arenastatus mandag 16.oktober.

Klyngeleder Linda Refvik, styreleder Glenn Veiby og prosjektleder Elin Kathrine Saunes i Norwegian Fashion Hub på utdeling av Arenastatus mandag 16. oktober.

Norwegian Fashion Hub kom gjennom nåløyet og har blitt tildelt to nye år som Arenaklynge.

Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner og næringsminister Monica Mæland kunne ved fremleggingen av forslag til statsbudsjett 2018 fortelle at moteklyngen Norwegian Fashion Hub (NFH) er blant klyngene som blir med i programmet Norwegian Innovation Clusters de neste to årene.

Styrker motenæringen

 NFHs mål er å styrke motenæringen i Norge og være en drivkraft for kompetanse og utvikling. Komiteen i det norske klyngeprogrammet har anerkjent arbeidet som har blitt gjort de tre foregående årene og ønsker et ytterligere løft for norsk mote fremover.

–Det er vår vurdering at Norwegian Fashion Hub har hatt stor betydning for bransjen de tre årene klyngen har eksistert. Vi ser også at det er et stort potensiale i å videreføre prosjektet. Det er derfor med stor glede vi ønsker å tilby NFH to ekstra år i Arena-programmet, sier Hans Eirik Melandsø som er leder for Arenaprogrammet i Innovasjon Norge.

I løpet av Norwegian Fashion Hubs første 3 år har moteklyngen vokst fra 12 til 40 medlemmer. Klyngen har jobbet kontinuerlig med kompetanseheving og utviklingsprosjekter. NFH har hatt aktive medlemsbedrifter og et høyt aktivitetsnivå, som har vært avgjørende for at moteklyngen etter tre år kan vise til gode resultater nasjonalt og internasjonalt. Gjennom moteklyngen har bransjen bevist at den er moden for ytterligere utvikling.

Innovasjon, eksport og arbeidsplasser

Den globale mote- og tekstilindustrien er i endring som følge av ny teknologi, nye krav og nye forbruksmønstre. I dette ligger det et potensiale for vekst for den norske næringen, som kan utnyttes gjennom samarbeid internt og med eksterne miljøer.

– For den norske motebransjen er klyngestøtten viktig for å videreutvikle innovasjon, teknologi og kunnskap. Støtten vil gi mulighet til å videreutvikle interndynamikken i næringen sammen med strategiske samarbeidspartnere for raskere vekst, verdiskapning og arbeidsplasser. Mote- og tekstilnæringen er i endring og gir den norske bransjen mulighet til å ta en klar posisjon i fremtiden, sier klyngeleder Linda Refvik.

Økt verdiskaping

Leder for design og merkevare i Abelia, Gisle Mariani Mardal er svært godt fornøyd med fornyet tillit for moteklyngen.

– Evalueringer av klyngeprogrammet viser at det skjer en økt verdiskapning blant bedriftene som blir rammet inn i klyngeprosjekter allerede i tidlig fase, sier han.

– Dette skyldes en økt bevisstgjøring og tilgang til nye samarbeidsrelasjoner og nettverk. For en næring i utvikling som norske mote er det derfor særdeles viktig å være en del av klyngesatningen.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Nummeret er avmeldt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: