Abelia

Innhold

Butikkdøden er nær

Nyhet, Design og merkevare

Publisert

To kvinner i klesbutikk, illustrasjonsfoto

Netthandel øker, og stadig flere av de tradisjonelle butikkene forsvinner. Hva skal virksomheter gjøre når forhandlerleddet endres?

– Utviklingen skjer lynraskt og den som ikke følger med taper, sier Gisle Mariani Mardal i Abelia.

Han er leder for design og merkevare i Abelia, og inviterer fredag 20. april til seminaret "Butikkdøden er nær". Hit kommer ledende aktører i markedet for å demonstrere hvordan man kan selge direkte til forbruker, styrke merkevaren via forhandlere og samtidig styrke forhandlerens konkurranseevne.

– Med tanke på hvor langt teknologien allerede er kommet i dag, må det norske bedriftsmarkedet ta stilling til hvordan, ikke om, teknologien kan utnyttes, sier Mardal.

Butikken mindre viktig

Vi bruker stadig sjeldnere fysiske butikker når vi skal kjøpe produkter og tjenester. Utfordringene for bedriftene blir hvilke salgskanaler de skal bruke når butikkene blir mindre viktige.

– Toppledelsen har et ansvar for å optimalisere virksomheten. De må ha kompetanse på teknologi og forståelse av utviklingen som skjer i egen bedrift – rett og slett for å lage en strategi som kan møte utviklingen, sier Mardal.

– Den tradisjonelle forretningsmodellen er i ferd med å bli endret, og handel vil foregå på helt andre måter. Klesmarkedet er konstant siden vi alltid vil trenge klær og bruke dem til å vise hvem vi er. Men måten vi handler på vil endres.

Må tenke nytt

Blant innlederne på "Butikkdøden er nær" er Wenche Holtet-Lid fra GS1 Norway. De utvikler, vedlikeholder og tilbyr globale standarder for effektiv vare- og informasjonsflyt. GS1 er representert i 112 land og over en million bedrifter bruker deres standarder.

– Butikkdøden har truffet USA, og det kan også skje her i Norge. Netthandelen øker enormt, og det skjer generelt store endringer på hvordan vi handler. Nøkkelen blir å tenke nytt når det gjelder butikken. Butikken må fokusere mer på opplevelse, sier Wenche Holtet-Lid.

#005

Gisle Mariani Mardal er leder for design og merkevare i Abelia. Foto: Esben Johansen

– Butikkene må fornye seg. Vi er digitalt modne i Norge, og det kan være vår fordel. Jeg tror det er viktig at vi ikke skiller på offline og online, men at vi smelter det sammen. Vi kan også bruke digitale virkemidler for å få mer folk inn i en tradisjonell butikk. Vi må fokusere på opplevelse i butikkene. Butikkene må være noe mer enn et sted vi plukker varer, sier hun.

Digitaliserte handelsledd

Digitalisering, nettverk og deling har endevendt mange næringer i løpet av få år og skapt nye hierarkier og forretningsmodeller. Mange produkter kan ikke digitaliseres på samme måte som musikk og film, men Gisle Mariani Mardal i Abelia understreker at mange av leddene rundt handelen er digitalisert.

– Digitalisering påvirker alt fra salgskanaler, markedsføring og kommunikasjon, til frakt, logistikk og inventarhåndtering. I Abelia har vi mange virksomheter som gir nye teknologiske muligheter for ulike markeder. Det er denne innsikten vi vil formidle på seminaret, sier Mardal.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Nummeret er avmeldt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: