Abelia-bedrifter skal pryde Norges flyplasser

Foto: Keep-it Technologies AS.
Keep-it Technologies og ProtoMore InnovasjonsLAB gikk til topps i Avinors konkurranse "Made In Norway".
Foto: Keep-it Technologies AS.
Keep-it Technologies og ProtoMore InnovasjonsLAB gikk til topps i Avinors konkurranse "Made In Norway".
– Vi er svært stolte over å ha vunnet Avinors konkurranse "Made in Norway". Denne utmerkelsen gir oss økt synlighet og vil bidra til økt bruk av Keep-it indikatoren i Norge, samtidig som det gir oss ekstra motivasjon når vi nå er i ferd med å lansere konseptet for fullt i Europa, sier administrerende direktør Kristen A. Hovland i Keep-it Technologies.
De gikk helt til topps som nasjonal vinner i konkurransen, mens ProtoMore InnovasjonsLAB ble vinner av Region Midt-Norge.
Utgangspunktet for konkurransen var at Avinors flyplasser både binder Norge sammen, og samtidig binder Norge sammen med resten av verden. De ønsket å vise sin entusiasme for å legge til rette for verdiskaping over hele landet, og lanserter derfor konkurransen "Made In Norway". Prosjektet skal gi lokale bedrifter muligheten til å skinne, ikke minst gjennom utstillinger lokalt og nasjonalt på Avinors flyplasser landet rundt.
– "Made in Norway" handler om å synliggjøre verdiskapingen som skjer i hele landet. Spesielt ved å skape stolthet rundt gründere som utvikler fremtidens arbeidsplasser gjennom innovasjon, sier Abelias Gisle Mariani Mardal, som satt i juryen i prosjektet sammen med Virke, DOGA, Ferd og Norges Forskningsråd
Av rundt 1.000 påmeldte bedrifter ble det kåret seks regionale vinnere:
Av disse er både Keep-it Technologies og ProtoMore InnovasjonsLAB medlemmer i Abelia.
Vinnerne ble kåret ut fra en helhetlig vurdering av bærekraft basert på økonomi-, miljø- og samfunnseffekter. Det er også gjort vurderinger ut ifra innovasjonsgrad, gjennomføringsevne og evne til å formidle sitt produkts egenskaper og potensial.
Gisle Mariani Mardal mener Norges samfunnsmodell og posisjon gjør "Made in Norway" til et kvalitetsstempel for norske bedrifter i globale markeder.
– Norge har et unikt utgangspunkt for å skape produkter og tjenester. Verdier som åpenhet, likestilling og bærekraft, kombinert med kunnskap, teknologi og design har gitt oss en sterk internasjonal posisjon, sier han.
Holdbarhetsindikatoren fra Keep-it Technologies AS kan bidra til å redusere et økende globalt problem med matsvinn. Foto: Keep-it
Keep-it Technologies AS gikk til topps både nasjonalt og i Region Øst med sin banebrytende innovasjon som reduserer matsvinn. Produktet deres gir løpende informasjon om matvarens faktiske holdbarhet. Denne holdbarhetsindikatoren kan bidra til å redusere det økende globale problemet med matsvinn.
– Det er meget gledelig at juryen ser samfunns- og miljøgevinstene med Keep-it indikatoren. Vi har beviselig vært med på å redusere matsvinnet både i dagligvaren og i husholdningene, og vi merker at flere og flere forbrukere tar i bruk Keep-it, sier Kristen A. Hovland i Keep-it Technologies.
Matsvinn
Hvert år kastes bortimot 355.000 tonn fullt spiselig mat i Norge. Det utgjør et tap på 20 milliarder kroner hvert år.
I Norge står matindustrien og dagligvarehandelen for 39 prosent av matsvinnet, mens forbrukerne står for de resterende 61 prosent.
EUs eget program for å redusere matsvinn har avdekket at det hvert år kastes nesten 90 millioner tonn mat i EU hvert år. 55 millioner europeere har ikke råd til mat av god kvalitet annenhver dag.
Keep-it er i likhet med de andre vinnerne en norsk innovasjon, og er utviklet av forskere på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU). Produktet brukes i dag av blant andre REMA 1000 og Kolonial.no, og vil snart bli å finne i andre europeiske land.
– Keep-it Technologies er innovasjon og verdiskaping på sitt beste. En genial, bærekraftig idé er realisert på en forbilledlig måte. De er en verdig nasjonal vinner av "Made in Norway", sier juryleder Cathrine Pia Lund som er direktør for Merkevaren Norge i Innovasjon Norge.
Vinneren i Midt-Norge ble ProtoMore InnovasjonsLAB. De har blitt hyllet for sin fruktbare arena for kobling mellom næringsliv og forskningsinstitusjoner, og utgjør en unik plattform der gründere treffer etablert næringsliv.
– Det er en stor ære. Særlig når vi vet hvor mange som har vært med i konkurransen, hvem som har vurdert oss, og at vi er én av fem vinnere. Vi er veldig beæret over å ha vunnet, sier daglig leder Finn Amundsen i ProtoMore InnovasjonsLAB.
Ordfører Torgeir Dahl i Molde mener ProtoMore InnovasjonsLAB representerer en viktig posisjon for regionen.
– Det handler om omstilling, og det handler om de utfordringene vi har både i vår region, og de omstillingskravene vi har i hele Norge. Det er flott å få en pris og en annerkjennelse på at man er et ledende miljø innenfor det, sier han.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.