Området defineres som en kunnskapsnæring hvor design- og merkvareprosesser er drivere i forretningsmodellen. Bedriftene opererer både i business to business-, og consumer to consumer segmentet, enten det gjelder å styrke andre bedrifters konkurransekraft, eller egen virksomhet gjennom utviklingsprosesser innen markeder som mote og sport, møbel og interiør, industridesign og arkitektur, tjeneste- og grafisk design.
Bedriftene befinner seg i et betydelig konkurransepreget globalt marked, og opplever sterke kompetanseglidninger hvor spesielt skjæringspunktet mellom design og teknologi har særlige utviklingsmuligheter.
Næringsliv og samfunn er i hurtig endring. Teknologi og sosiale medieplattformer driver en utvikling som skaper nye konsummønstre og en omfattende globaliseringsbølge. Dette påvirker marked, kompetansebehov, og rettigheter. Design- og merkevarebedrifter er konjunktursensitive og må tilpasse seg raskt. Som medlem i Abelia er bedriften bedre rustet til å møte omstilling og utfordrende situasjoner.