Abelia

Innhold

Elementa

Design og Merkevare

Abelias design- og merkevarebedrifter spiller en sentral rolle i norsk næringsliv. Bedriftene utfører strategi- og designprosesser som er viktige drivere for innovasjon og utvikling, og som omsetter kreative ideer til nye løsninger, produkter og tjenester.

Som medlem i Abelia er bedriften bedre rustet til å møte omstilling og utfordrende situasjoner.

Gisle Mariani Mardal, Leder Design og Merkevare

Området defineres som en kunnskapsnæring hvor design- og merkvareprosesser er drivere i forretningsmodellen. Bedriftene opererer både i business to business-, og consumer to consumer segmentet, enten det gjelder å styrke andre bedrifters konkurransekraft, eller egen virksomhet gjennom utviklingsprosesser innen markeder som mote og sport, møbel og interiør, industridesign og arkitektur, tjeneste- og grafisk design.  

Bedriftene befinner seg i et betydelig konkurransepreget globalt marked, og opplever sterke kompetanseglidninger hvor spesielt skjæringspunktet mellom design og teknologi har særlige utviklingsmuligheter.

Næringsliv og samfunn er i hurtig endring. Teknologi og sosiale medieplattformer driver en utvikling som skaper nye konsummønstre og en omfattende globaliseringsbølge. Dette påvirker marked, kompetansebehov, og rettigheter. Design- og merkevarebedrifter er konjunktursensitive og må tilpasse seg raskt. Som medlem i Abelia er bedriften bedre rustet til å møte omstilling og utfordrende situasjoner. 

Siste nytt på design- og merkevareområdet:

  1. Nyhet, Design og merkevare

    VR gjør nærbutikken overflødig

    - Den fysiske nærbutikken kan lett gjenskapes i VR, sier Are Søby Vindfallet i Making View AS.

  2. Nyhet, Design og merkevare

    Fremtidens e-handel

    - Konkurranse, logistikk og betalingsløsninger vil gjøre at omsetningen på nett kommer til å overgå omsetningen i butikk.

  3. Nyhet, Design og merkevare

    Det smarte digitale salget

    Salget starter foran PCen, iPaden, TV-en, mobilen eller via direktemarkedsføring, mener Morten Bergquist.

  4. Nyhet, Design og merkevare

    Må tenke nytt rundt handel

    Detaljhandel vil preges av økt spesialisering, bruk av mange kanaler og digital integrasjon, sier trendforsker.

  5. Kommentar, Design og merkevare

    Kunst og butikk

    Kreative næringer lider fordi vi ikke klarer å definere forskjellen mellom kunst og butikk, mener Gisle Mariani Mardal.

  6. Nyhet, Design og merkevare

    Positive politiske signaler for kreativ næring

    Forslag til statsbudsjettet viser positive signaler for både kreative næringer og klynger. Næring og Fiskeridepartementet og Kulturdepartementet mener at utvikling og omstilling gjennom klyngesamarbeid er viktig for fremtiden.

  7. Nyhet, Design og merkevare

    Digitaliserer motebransjen

    Fire bedrifter i Arena-klyngen Norwegian Fashion Hub har utviklet en skalerbar digital plattform skreddersydd for motebedrifter. Nå gjøres den tilgjengelig for hele motebransjen.

  8. Kommentar, Design og merkevare

    Det nye norske tekstileventyret

    Nye teknologier åpner nye markedsmuligheter. Den som forstår hvordan det vil påvirke forbrukermarkedet i fremtiden, kan få enorme konkurransefordeler.

  9. Nyhet, Design og merkevare

    Hva betyr ny teknologi for tekstilindustrien?

    Hvordan vil ny teknologi påvirke tekstilindustrien globalt, og hva vil det si for den norske sektoren?

Kommende arrangementer:

  1. 23. februar 2017

    Mesh

    Fuckup Nights: Edtech Edition

    Abelia og Conexus inviterer til et humoristisk kveldsarrangement om hva som kan gå galt når man skal utvikle læringsteknologi.

    Dørene åpner kl. 17.00, programstart 18.00
  2. 28. februar 2017

    Næringslivets Hus

    Hva ledelse og styret må vite om digitalisering

    Kan du fortelle ledergruppen eller styret hva digitalisering kommer til å bety for din bedrift? Vi hjelper deg med å få et bedre beslutningsgrunnlag.

    Åpent for alle. Få plasser igjen
  3. 1. mars 2017

    Forskningsparken

    Hvordan skape business med LinkedIn?

    Abelia og Build2Grow arrangerer halvdagsworkshop for startups og SMB

    Åpent for alle

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt