Produserer og leverer det du trenger, der og når du trenger det

Gelato er et eksempel på radikal innovasjon og noe Norge og verden trenger mer av: Å utvikle løsninger som lar oss få til mer med mindre. Uten å eie et eneste trykkeri eller printer har Gelato bygget verdens største nettverk for produksjon av personlig tilpassede produkter som klær, plakater og veggkunst, kopper, fotobøker og kort. Produktene produseres på vegne av det økende antallet gründere, designere og SMBer som vil selge produktene sine over internett og til kunder i hele verden.

Neste steg er å tilby 3D-printing. Med fremveksten av 3D-printere verden over leder Gelato an i det globale skiftet fra masseproduksjon til massetilpasning, og fra hyperglobal til lokal produksjon av alt fra klær til interiørprodukter. Gjennom plattformen og det globale nettverket av produsenter  gir Gelato alle aktører tilgang til en raskere, smartere og grønnere måte å produsere og selge produkter på.

Det globale bindeleddet mellom nettbutikker og lokale produsenter 

Gjennom Gelatos plattform kan små og store aktører designe og tilpasse produkter som så lastes opp i deres respektive nettbutikker - klare for salg.  Slik hjelper teknologiselskapet kunder med å selge globalt, men produsere lokalt.   

- Mens aktører som Shopify og Amazon gir alle mulighet til å starte sin egen nettbutikk over natten, og aktører som Klarna og Stripe håndterer betalinger, gir vår plattform aktørene mulighet til å selge, produsere og levere fysiske produkter hvor som helst og når som helst, forklarer gründer og CEO Henrik Müller-Hansen.   

Er du for eksempel fotograf, kan kundene dine bestille trykte versjoner av bildene dine via tjenesten og få dem produsert lokalt hvor som helst i verden. Bestillingene håndteres direkte av Gelato, som produserer og leverer produktet fra mer enn 100 produksjonssteder i 32 land, og så nærme sluttkundene som mulig. Slik kan selskapet nå ut til mer enn 6 milliarder mennesker i løpet av 72 timer, hvilket naturlig nok sparer tid og penger, men også reduserer karbonutslipp, overproduksjon, og styrker de lokale produksjonsbedriftene, som takket være Gelatos plattform får tilgang til en ny og voksende, internasjonal kundegruppe.

Fordi produktene lages på bestilling elimineres også risikoen for selgeren, samt behovet for å investere i lagerbeholdning, knytte kontakt med produsenter i utlandet, eller håndtere frakt- og logistikk på tvers av landegrenser.   

Produkter som kan selges globalt, men produseres lokalt  

Det siste året har netthandelen i USA vokst med 46%, den sterkeste veksten på ti år, i en bransje som allerede var i bratt oppoverbakke. 2020 viste også hva som skjer når verdens logistikksystemer kneler på grunn av sårbare forsyningskjeder, og for mange bedrifter gikk prisen for å få tilsendt en container med produkter fra Kina opp med så mye som seksgangeren 

For Gelato er ikke det å produsere og levere produkter lokalt en ny tanke, men det har kanskje aldri vist seg å være mer aktuelt enn gjennom den globale pandemien. Mens andre aktører opplevde enorme forsinkelser, kunne Gelato opprettholde så og si normal drift siden hver ordre blir rutet til det produksjonsstedet som ligger så nærme leveringsstedet som mulig. I fjor ble nesten 90% av bestillingene produsert i samme land som de ble levert. 

Når den globale bærekraftsrevolusjonen og den teknologiske utviklingen smelter sammen, peker dette ut retningen for hvordan politikere kan innrette den nye nærings- og innovasjonspolitikken.  

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: