Abelia

Innhold

TRY vant årets Gullkorn

Nyhet, Kommunikasjon

Publisert

Viser tre personer fra Try på scenen under årets Gullkorn med vinnerdiplomet i hånden.

Vinnerne av årets Gullkorn ble Try. Fra venstre: Kjetil Try, Sindre Beyer og Erikha Harket.

TRY med sin spektakulære «Volkswagen trailer assist» ble kåret til Årets Gullkorn under den årlige Gullkornprisutdelingen tirsdag kveld. Preben Carlsen i kommunikasjonsbyrået Trigger ble æret med Årets Hederspris.

Gullkorn arrangeres av kommunikasjonsbransjens interesseorganisasjon KOMM, og regnes som kommunikasjonsbransjens NM. Under årets Gullprisutdeling på Latter i Oslo tirsdag kveld, var det TRY som ble tildelt den aller gjeveste prisen «Årets gullkorn». Prisen ble gitt for «Volkswagen trailer assist» som har tatt Norge og verden med storm. Juryen begrunner blant annet valget med at vinnerbidraget har bidratt til å hjelpe kunden ut av den største krisen kunden noen gang har stått overfor. Ikke bare ble kunden hjulpet ut, men kunden kom fra skrekken tilnærmet uten skrammer. Når man først snakker om skrammer: Alle som har rygget med tilhenger vet hvor krevende det er. Aldri har verden sett maken til rygging med tilhenger. − Årets Gullkorn har utmerket seg i ett år der vi har veldig mange sterke bidrag. Vinnerbidraget scorer høyt både på kreativitet, gjennomføring og resultat. Det er et komplett bidrag, sa Jurygeneral Kristian Sarastuen under prisutdelingen.

Dinamo med to gull

I tillegg til TRY utmerket Dinamo seg med to gull for sin jobb «sammen bygger vi fremtiden» for Veidekke i kategoriene «holdningskampanjer» og «virksomhetskommunikasjon». TRYs «Volkswagen trailer assist» vant også gull i kategorien «sosiale medier» og JCP vant gull for «NM i taco» for Arla i kategorien «kampanje B2C». Burson-Marsteller vant i kategorien «måling og evaluering» for en rekrutteringskampanje for UiT og Anorak stakk av med seieren i kategorien «innovasjon» med sitt arbeid «Norsk juleindeks» for Matprat. I kategorien «internkommunikasjon var det «ta en for laget» av DNB som vant. En jobb som var gjennomført uten byråmedvirkning. Det ble ikke delt ut gull i kategoriene «innholdsmarkedsføring» og «krise- og issues managemen». − Vi har stilt strenge krav til Gullkorn i år, og alle vinnere og nominerte bidrag er kommunikasjonsarbeid av høy kvalitet. Det er stor bredde og det viser hvilken kapasitet som preger norsk kommunikasjonsbransje. Vi ser også at norske bidrag spiller i høyeste divisjon internasjonalt. Det gjorde vi ikke for noen år siden, sier Sarastuen.

Tidenes yngste hedersprisvinner

Hvert år deler styret i KOMM ut en hederspris til en person som i særlig grad har bidratt til å utvikle og løfte kommunikasjonsbransjen gjennom sitt arbeid. I år gikk hedersprisen til gründer og konsernsjef i Trigger, Preben Carlsen. Han ble med det tidenes yngste hedersprisvinner. I begrunnelsen for prisen heter det blant annet at Carlsen er en fagnerd med et brennende hjerte for kommunikasjon, at han er opptatt av å bidra til at verden blir et bedre sted. Han omtales også som kompromissløs og sta som et esel, et arbeidsjern uten like og en av bransjens smarteste hoder. − Preben og Trigger har på knappe seks år rukket å utrette det mange andre bruker et helt liv på å oppnå. Siden oppstarten i 2010 har de vunnet det som er å vinne av priser både her i landet og internasjonalt, de er kåret til verdens beste kreative byrå av Holmes Report og de har vokst fra 4 til over 40 ansatte. Men viktigst av alt har de fått hele den norske kommunikasjonsbransjen til å løfte seg flere hakk, sier styreleder i KOMM, Stian Lyberg.

Årets talent jobber i JCPR

Prisen for årets talent i kommunikasjonsbransjen gikk til JCPRs Rebecca Goodchild. I en alder av 26 år har den unge rådgiveren rukket å markere seg, og fremstår allerede som en trygg og sikker rådgiver. Etter bare to og et halvt år i bransjen er hun i dag ansvarlig for en tredjedel av inntekten i byrået hun jobber i. − Bransjen består av langt mer sammensatt kompetanse enn for bare noen få år siden, og kampen om talentene er stor. Derfor er det ekstra hyggelig når opplagte talenter som Rebecca finner sin vei til bransjen, sier Lyberg.

Kundepris til Kiwi

For første gang ble det under årets Gullkornarrangement også delt ut en kundepris. Prisen deles ut til en oppdragsgiver som over tid har arbeidet strategisk og systematisk med kommunikasjon, og bidratt til å styrke kommunikasjonsfaget i Norge. Prisen ble tildelt kommunikasjonsavdelingen i Kiwi, som på få år og med begrensede ressurser har klart å løfte omdømmet til Kiwi betydelig sammen med sitt byrå Geelmuyden Kiese. − Kommunikasjonsbransjen er avhengig av kunder som holder et høyt faglig nivå, som utfordrer og bidrar til at vi som bransje utvikler oss. Kiwi er en slik kunde, avslutter Lyberg.

Oversikt over alle kategorier og vinnere:

Årets Gullkorn: Volkswagen trailer - Try for Harald A. Møller/Volkswagen

Holdingkampanje: Veidekke - bygg fremtiden! - Dinamo for Veidekke

Kampanje B2C: NM i taco - JCP for Arla

Innovasjon: Norsk juleindeks - Anorak for Matprat

Virksomhetskommunikasjon: Sammen bygger vi fremtiden - Dinamo for Veidekke

Internkommunikasjon: Ta en fo laget - DNB

Innholdsmarkedsføring: Gull ikke utdelt

Sosiale medier: Volkswagen trailer assist - Try for Harald A. Møller/Volkswagen

Krise og issues management: Gull ikke utdelt

Måling og evaluering: Rekrutteringskampanje - Burson Marsteller for UiT

Spesialpriser:

Årets hederspris: Preben Carlsen - Trigger

Kundeprisen: Kiwi

Årets Talent: Rebecca Goddchild - JCPR

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Takk for påmeldingen!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: