Abelia

Innhold

Kan det måles? Klart det kan!

Nyhet

Publisert

Målebånd, illustrasjonsfoto.

God kommunikasjon skal skape resultater. For å kunne dokumentere disse resultatene er arbeidet med måling og evaluering helt sentralt i kommunikasjonsbransjen. Riktig måling og evaluering forteller oss hva som fungerer, og gir oss mulighet til stadig å endre og forbedre kommunikasjonen.

Måling og evaluering har derfor lenge vært et fokusområde i kommunikasjonsbransjen, og vi søker stadig å finne metoder som styrker denne delen av arbeidet vårt. Sammen med Handelshøyskolen BI har vi igangsatt et arbeid som har som målsetting å etablere et forent syn og en felles standard for måling og evaluering i det norske markedet.

Arbeidet tar utgangspunkt i Barcelona-prinsippene, som ble utarbeidet og besluttet av AMEC (International association for the measurement and evaluation of communication) og ICCO (International Communications Consultancy Organizations) i 2010, og senere revidert i 2015. Prinsippene gir overordnede føringer for hva og hvordan kommunikasjon bør måles. Du kan lese mer om disse prinsippene her.

Det finnes mange tilnærminger og måter å måle kommunikasjon på. Det aller viktigste er imidlertid beslutningen om å måle, og evnen til å sette riktige mål. Det er disse som mål ligge til grunn for hva man skal måle. Dersom du ønsker å styrke arbeidet med måling og evaluering i din organisasjon og i dine kommunikasjonsprosjekter kan vi anbefale et praktisk og godt verktøy utviklet av AMEC. Dette verktøyet tar deg steg for steg igjennom prosessen med å sette riktige mål og hva og hvordan du måler disse. Mer informasjon om verktøyet og selve verktøyet finner du her.

KOMM vil fortsette arbeidet med å løfte betydningen av måling og evaluering på agendaen i norske virksomheter og organisasjoner, og vil i tiden som kommer dele kunnskap, verktøy og tanker om dette temaet.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: