Måling og evaluering har derfor lenge vært et fokusområde i kommunikasjonsbransjen, og vi søker stadig å finne metoder som styrker denne delen av arbeidet vårt. Sammen med Handelshøyskolen BI har vi igangsatt et arbeid som har som målsetting å etablere et forent syn og en felles standard for måling og evaluering i det norske markedet.
Arbeidet tar utgangspunkt i Barcelona-prinsippene, som ble utarbeidet og besluttet av AMEC (International association for the measurement and evaluation of communication) og ICCO (International Communications Consultancy Organizations) i 2010, og senere revidert i 2015. Prinsippene gir overordnede føringer for hva og hvordan kommunikasjon bør måles. Du kan lese mer om disse prinsippene her.
Det finnes mange tilnærminger og måter å måle kommunikasjon på. Det aller viktigste er imidlertid beslutningen om å måle, og evnen til å sette riktige mål. Det er disse som mål ligge til grunn for hva man skal måle. Dersom du ønsker å styrke arbeidet med måling og evaluering i din organisasjon og i dine kommunikasjonsprosjekter kan vi anbefale et praktisk og godt verktøy utviklet av AMEC. Dette verktøyet tar deg steg for steg igjennom prosessen med å sette riktige mål og hva og hvordan du måler disse. Mer informasjon om verktøyet og selve verktøyet finner du her.
KOMM vil fortsette arbeidet med å løfte betydningen av måling og evaluering på agendaen i norske virksomheter og organisasjoner, og vil i tiden som kommer dele kunnskap, verktøy og tanker om dette temaet.