Innhold

  • Abelia
  • Mindre demokrati – mer digitalisering

Mindre demokrati – mer digitalisering

Partner Camilla AC Tepfers i analyse- og rådgivningsselskapet inFuture.

Partner Camilla AC Tepfers i analyse- og rådgivningsselskapet inFuture kommer på Abelia Open 8. juni for å snakke om fremtidens ledelse.

– De neste fem årene vil spesielt tre trender være viktige: 1. Demokratisk resesjon, 2. Digitaliseringens andre bølge, og 3. Vinneren tar alt.

Det sier Camilla AC Tepfers som er partner og gründer i rådgivnings- og analyseselskapet inFuture. Hun har jobbet med fremtidsanalyser, digitalisering og innovasjon de siste 20 årene. 8. juni kommer hun til Abelia Open for å snakke om fremtidens ledelse.

1. Demokratisk resesjon

– I perioden 2008–2016 gikk andelen av verdens befolkning som lever i et velfungerende demokrati ned fra 14,4 til 4,5 prosent. Verdens siste supermakt, USA, har i perioden gått fra å være et velfungerende til et svekket demokrati. I stormaktene Kina og Russland forsterkes ikke-demokratiske tendenser av statsledere som utvider sine fullmakter, sier Tepfers.

Hun forteller at sårbarheten også øker hos oss.

– I Norge ser vi en nedgang i det politiske engasjementet, både i antall som stemmer og antall som er medlem av et politisk parti. Det er en nedgang i andelen som har gjort frivillig innsats for påvirke en sak, og i andelene som har skrevet avis- eller nettinnlegg for å påvirke. Nedgangen er særlig sterk blant de unge, sier Tepfers.

2. Digitaliseringens andre bølge

– Vi er i starten av denne bølgen. Verdien av den digitale transformasjonen vi skal gjennom frem mot 2025 er estimert til å være på 100.000 milliarder dollar. Til sammenligning var hele verdens bruttonasjonalprodukt på 79.000 milliarder dollar i fjor.

– Digitaliseringens første bølge var dotcom-tiden. De virksomhetene som hadde sitt hovedprodukt på en IT-plattform allerede ble mest berørt, som for eksempel finans og media. I digitaliseringens andre bølge blir det annerledes. Den kjennetegnes ved at et mylder av stadig billigere sensorer gjør at fysiske gjenstander og fysisk infrastruktur kan «føle» og «snakke». Det vil berøre alle sektorer. I tillegg vil svært store datamengder og tilgjengelig regnekraft medføre at maskiner kan lære. Da kan de gjøre ting vi inntil nylig trodde vi mennesker er alene om.

3. Vinneren tar alt

Den siste trenden gjelder plattformselskapene som inntar stadig flere sektorer. Facebook og Google kontrollerer halvparten av verdens digitale reklame-marked, betalingstjenestedirektivet åpner veien for Apple Pay og betalinger via Facebooks Messenger, mens Googles AI-plattform DeepMind benyttes av det britiske helsevesenet (NHS) til blant annet å utvikle en deteksjons-, varslings- og diagnoseplattform.

– Når plattformselskaper når en viss størrelse, oppnår de også et naturlig monopol. Seks av verdens ti største selskaper er helt eller delvis et plattformselskap. Det finnes 175 plattformselskaper som har en markedsverdi på én milliard dollar eller mer. 70 prosent av disse kommer fra USA, 22 prosent kommer fra Asia. Kun fire prosent kommer fra Europa, sier Tepfers.

På Abelia Open 8. juni vil hun gå gjennom disse trendene og diskutere hva norske ledere må gjøre for å møte utviklingen. Med seg på scenen til samtale får hun Sigve Brekke fra Telenor, Alexandra Bech Gjørv fra SINTEF, Elisabeth Tørstad fra DNV GL og Abelias Håkon Haugli.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: