Abelia

Innhold

  • Abelia
  • Uklar tale fra jobb-eksperten i Aftenposten

Misvisende om hjemmekontor

Nyhet, Kommentar

Publisert

Oppslag i media gir inntrykk av at arbeidsgivere har en plikt å bekoste arbeidsutstyr på hjemmekontoret i denne situasjonen. Dette er feil.

Innlegget er tidligere publisert av Aftenposten

Advokat Runar Homble skriver i Aftenposten 14. september at arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstagere har et «fullt forsvarlig» arbeidsmiljø på hjemmekontoret under pandemien.

Hva mener han med dette? 

Det etterlatte inntrykket av artikkelen er at arbeidsgivere har en plikt å bekoste arbeidsutstyr på hjemmekontoret i denne situasjonen. Dette er feil.

Bedrifter som på grunn av smittevernhensyn og myndighetenes oppfordring sender arbeidstagere på hjemmekontor under pandemien, plikter ikke å sørge for et «fullt forsvarlig» arbeidsmiljø. Pandemien er en midlertidig unntakssituasjon, og forskriften om arbeid som utføres i arbeidstagers hjem, gjelder ikke, jf. paragraf 1.

Arbeidsgiver har derfor ikke plikt til å bekoste bord, stol, belysning, etc. på hjemmekontoret. Men bedriftene vil jo alltid være interessert i gode jobbleveranser. I mange bedrifter har derfor arbeidstagere fått ta med seg PC, skjermer, tastatur eller stol hjem. De færreste bedrifter har imidlertid mulighet til å påta seg ekstrakostnader, selv om de ønsker å bidra i den pågående dugnaden.

Dersom hjemmekontorløsninger etter pandemien blir permanente og det forutsettes at arbeidstager skal jobbe fast hjemmefra, må avtaler inngås og forskriften overholdes. Heller ikke etter forskriften fremgår det at arbeidsgiver skal bekoste kontorutstyret. Partene har avtalefrihet. Arbeidsgiver plikter å besørge et «fullt forsvarlig» arbeidsmiljø på hjemmekontoret, men kun så langt det er praktisk mulig.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: