Abelia

Innhold

Nettrevolusjonen er her!

Nyhet, Teknologi og digitalisering, Ledelse

Publisert

Alexander Haneng

COO Alexander Haneng i Geta.

Bedriftens nettsider er blitt forretningskritiske og de blir et topplederansvar i årene fremover. Mange bedrifter og organisasjoner er ikke forberedt på denne utfordringen.

Nettsidene har i stor grad blitt det viktigste kontaktpunktet med kundene og omgivelsene. Og det holder ikke lenger med en pen side med positiv egenomtale. En nettside skal påvirke handlingsmønsteret til de besøkende. Det handler om å tilby selvbetjeningsløsninger og å bygge relasjoner. Vi har derfor stilt Alexander Haneng, COO i Geta, spesialister på e-handel, noen spørsmål om dette temaet.

Hvordan ser fremtidens nettside ut?

- Vi går fra en situasjon der nettsider er noe man bør ha til at nettsider blir et forretningskritisk hovedkontaktpunktet med markedet. Nettsider fungerer allerede som det første kontaktpunktet, stedet brukerne går inn før de forholder seg til selskapet i andre kanaler, fysisk eller digitalt. Dette er tydelig selv i butikkjeder med tett kundekontakt.

- Den første erkjennelsen der er at nettstedet ofte må ha større oppmerksomhet enn utsalgsstedene. Det betyr at nettsidene må ha solid forankring på toppledernivå. Den andre erkjennelsen er at sidene må utvikles for å la den besøkende løse oppgaver, ikke bare for å vise frem noe. Selv store kjøp skjer i dag på nett. Den tredje erkjennelsen er at sidene oppsøkes fra smarttelefoner. De må derfor primært utvikles for mobilen, innleder Alexander Haneng.

- Ta et eksempel: Den tyske nettbutikken Zalando er på mange måter mer en IT-bedrift som selger klær, enn en kleskjede som aktivt bruker IT-løsninger. På konsernnivå er 600 av deres 8000 ansatte programmerere som jobber med utvikling av deres egne IT-løsninger og nettbutikk.

Hvordan brukes teknologien i dialogen med markedet?

- I Norge er volumene relativt små. Muligheten for å etablere store datamengder og bruke kunstig intelligens er større i store markeder. Men fremdeles er det et enormt potensiale for personalisering av innhold på medier og nettsider. F.eks. er Sannsyn, en up-and-coming norsk start up i verdensklasse når det gjelder å tilpasse nettsider, nettbutikker og markedsføring til hver enkelt besøkende basert på Big Data og algoritmer. Det norske regelverket er strengt på personvernområdet. Dette er positivt, men gjør nok også at norske aktører vil møte tøff konkurranse fra utlandet.

Hvordan kommer e-handelen til å utvikle seg?

- Det er særlig to trekk jeg vil nevne. Det kommer til å bli en langt mer flytende overgang mellom nett og fysisk handel. De blir til ett. Mange tjenester er jo allerede basert på e-handelsløsninger uten at brukerne tenker på det som e-handel. Dessuten har B2B e-handel allerede blitt veldig stort, og veksten vil fortsatt skje eksponentielt. På dette området er kjennetegnet ved færre, men større transaksjoner.

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: