Abelia

Innhold

Strategi handler om å velge

Nyhet, Ledelse

Publisert

Portrett av Aris Theophilakis

Aris Theophilakis kommer til Abelias frokostmøte om strategisk kommunikasjon 12. mai.

- Kortsiktighet er langsiktighetens verste fiende, sier Aris Theophilakis.

Aris er administrerende direktør i Futatsu og er en av innlederne på Abelias frokostmøte 12. mai om strategisk kommunikasjon. Der vil deltakerne bli presentert ulike versjoner av strategisk tenkning. Her er deler av reklamemakerens versjon.

Forandringstempoet og mediebildet endrer seg raskt. Hvordan påvirker det kommunikasjonsarbeidet?

- Forandring har det alltid vært, men vi glemmer fort forandringene som var fordi de veldig fort blir en del av daglige rutiner. Jeg tror det var Nietzsche som sa: "En idé blir først latterliggjort, deretter motarbeidet for til slutt å bli tatt som en selvfølge". Folks grunnleggende behov og interesser forandrer seg ikke, men måtene vi får tilfredsstilt disse behovene på forandrer seg, særlig når det gjelder medial underholdning, nyheter og ikke-fysisk sosialisering. Kommersiell kommunikasjon handler mye om å påvirke på ulike stadier i kjøpsprosessen, så har man god nok innsikt og kunnskap om kundene sine vil kommunikasjon bli enda viktigere fordi det kan hjelpe kundene med å sortere. Merkevarebygging er i bunn og grunn en sorteringsjobb på vegne av travle kunder.

Hva er de mest krevende kommunikasjonsoppgavene rent strategisk?

- Det er nettopp å være på strategi, først og fremst fordi de færreste har en tydelig strategi men også fordi man underveis blir usikker på om man skal forandre eller holde seg til valgt strategi. All strategi blir jo valgt med ufullstendig kunnskap. Generelt vil jeg si at kortsiktighet er langsiktighetens verste fiende.

Nevn de tre viktigste endringene som har skjedd de siste fem årene

- Jeg tar bare én, den aller største utfordringen vi har fått i fanget og som bare vokser fremover. Automatisering eller Automation, hvor både yrker og tjenester som krevde menneskekraft ikke trenger det lenger vil bli krevende på begge sider av bordet.

Hvilke utviklingstrekk må ledere innen kommunikasjon være forberedt på?

Å skille signaler fra støy. Mengden støy fortsetter å øke, uten at det betyr at den operasjonelle kompleksiteten nødvendigvis øker, men man vil nok føle det sånn. Balansen mellom kort og lang sikt vil som sagt kreve enormt god dataforståelse, men samtidig intuisjon. Det er feil å tro at fremtidens kommunikatører og markedsførere vil være datakrønsjere og ingeniører. Til syvende og sist skal du nå frem til hjerter og hjerner, og de er vel så mye preget av 100.000 års overlevelse på savannen som av to tiår med internettforbindelse.

Fortell kort om egen organisasjon

Futatsus forretningsidé er å kombinere Intuisjon og Presison, og vårt motto er: Gjør det målbart. Gjør det merkbart. Det har vi fulgt i ti år, og i år omsetter vi over 170 millioner kroner for oppdragsgivere på tvers av veldig mange sektorer og kategorier. Vi har prisvinnende konseptører jobbende sammen med bransjeledende strateger, digitale spesialister og designere rundt samme bord. Med to ord bedriver vi tverrfaglig terrorbalanse.

Mer informasjon og påmelding til frokostmøte om strategisk kommunikasjon 12. mai

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: