Abelia

Innhold

Spesialisering gir bedre løsninger

Nyhet, IKT, Ledelse

Publisert

Daglig leder Marius Koestler i Quesnay.

Daglig leder Marius Koestler i Quesnay innleder på Abelias seminar "Ledelse og nye forretningsmodeller" 13. november.

– Der vi før var generalister er vi nå spesialister innenfor et mindre forretningsområde. Det gjør oss i stand til å ta gode og kompetente avgjørelser på vegne av våre kunder.

Det sier daglig leder Marius Koestler i fintech-selskapet Quesnay. De har levert finansiell teknologi siden 2000, og jobber i dag med både etablerte aktører og oppstartsbedrifter i de nordiske landene.

Tirsdag 13. november innleder Koestler på Abelias seminar "Ledelse og nye forretningsmodeller", hvor han skal snakke om hvordan man utvikler nye forretningsmodeller ved siden av den eksisterende.

Kundene avgjorde

Koestler mener forventning hos kundene gjorde det nødvendig å endre forretningsmodellen.

– Vi har gått fra å se på oss selv som en generell IT-leverandør til å bli en leverandør av løsninger hvor kjerneleveransen er selve bruken av tilpasset teknologi. Dagens kunder forventer at vi har kompetanse innen både interaksjonsdesign, brukeratferd, programmering, drift, finans og regulatoriske forhold. I tillegg forventes det at vi har innsikt om våre kunders kunder, sier Koestler.

– For at denne faglige spagaten skal være mulig, måtte vi prioritere bort og spesialisere oss. Derfor fokuserte vi på bank- og finansteknologi, sier han.

Valget ble gjort fordi de så på dette området som det vanskeligste, noe som gjør barrieren for mulige konkurrenter høy. I tillegg hadde de allerede en unik utfordrerposisjon i et segment med stort internasjonalt vekstpotensial.

– Vi gjennomførte endringen gradvis. Først ble bank og finans ett av tre satsingsområder, før det i 2012 ble hovedsatsingsområdet. Vi videreførte imidlertid eksisterende oppdrag og kompetansepool. I 2015 foretok vi en større reorganisering, og i 2016 bestemte styret at vi skulle skille ut et eget selskap som skulle arbeide utelukkende med bank- og finans, og det ble Quesnay, sier Koestler.

Uganda

– Parallelt med prosessen i Norge ønsket vi å teste ut vår teknologi i et nytt, voksende marked. Hypotesen vår var at det ville være lettere å få store referansekunder i en fremvoksende økonomi enn i en økonomi hvor alt allerede er satt.

I 2013 startet de opp Laboremus Uganda, og i 2018 signerte selskapet en kontrakt med den nest største banken i landet – med oppdrag om å levere de viktigste kredittproduktene og tilhørende distribusjon av disse.

Laboremus Uganda er nå et anerkjent IT-selskap med kontor i hjertet av hovedstaden Kampala. Selskapet leverer tjenester til både finansaktører på Aker Brygge og melkebønder på landsbygda i Uganda.

– Her ser vi for oss å gjøre den mest radikale endringen i vår forretningsmodell. Siden vi har så mye bedre kompetanse enn våre innkjøpere, utforsker vi muligheten for å lage en egen fullskala digital bank. I Norge har eierne av Laboremus-gruppen, med Philip Røer i spissen, bistått syv banketableringer, og det er på tide å kommersialisere denne kompetansen direkte. Vi har allerede lagt grunnsteinen for satsingen gjennom styringssystemet Emata som registrerer alle transaksjoner – både melkeleveranser og betaling – for melkebønder i Uganda. Dette skaper kreditthistorikk de tidligere ikke har hatt, og oss et kundegrunnlag for bankvirksomhet, sier Koestler.

Siden 2016 har Quesnay og Laboremus Uganda drevet med utveksling mellom arbeidsplassene i samarbeid med Fredskorpset, nå bedre kjent som Norwegian Agency For Exchange Cooperation (NOREC).

– Her blir alle ansatte tilbudt en mulighet for å flytte til og jobbe ved kontoret i henholdsvis Kampala og Oslo i seks eller 12 måneder. Utvekslingsoppholdet har store positive ringvirkninger på samarbeidet mellom selskapene, i tillegg til den enkelte ansattes personlige og profesjonelle vekst, sier Koestler.

Nye utfordringer

– Til tross for suksesshistorier har vi merket et konstant press fra våre konkurrenter. Østeuropeiske utviklere er billigere og mange av dem er veldig kompetente. Der man tidligere kunne ta seg betalt for å utvikle en løsning, forventer også kundene i dag at det eksisterer ferdige standardkomponenter. Disse løsningene flyter fritt på tvers av grenser, og den beste teknologien vinner.

Koestler forteller at de derfor har bestemt seg for å spesialisere forretningsmodellen ytterligere.

– Vi blir nå en leverandør av regulatorisk teknologi. Vi vil fortsatt levere fintech-løsninger på konsulentoppdrag, men vil primært utvikle egen teknologi og produkter innenfor regulatorisk teknologi, sier Koestler.

Dette valget gir også nye utfordringer

– Det å få tak i rett talent som forstår skjæringspunktet mellom brukeropplevelse, finansprodukter, teknologi og regulatoriske krav, er nesten umulig. Vi løser dette ved å få våre flinkeste og mest erfarne hoder til å utvikle produkter og løsninger som har finansiell og regulatorisk kompetanse nedfelt i kode. Dette gjør vi i samarbeid med de fremste juristene i landet – både fra bransjen og akademia, sier han.

– Vi tjener fortsatt mest penger på skreddersøm, siden etterspørselen enn så lenge er stor. For å være konkurransedyktige internasjonalt må vi imidlertid ha egne produkter hvor vi har tatt en stor del av investeringen i forkant. Da kan vi løse utfordringer for kundene raskere.

Koestler understreker at det ofte ikke er kostnaden som er avgjørende, men hvor raskt de kan levere produktet ut i markedet. Han tror hovedutfordringen fremover blir å balansere investeringen mellom pågående lønnsomme prosjekter og egne produkter som gir inntekter i fremtiden.

– Ikke minst er det en utfordring å velge hvor de mest kompetente ansatte skal jobbe. Skal de jobbe med løpende prosjekter eller i produktutviklingen? Mange selskaper feiler i denne spagaten, og vi er klar over risikoen. Samtidig er vi tvunget til å gjøre dette for ikke å bli utkonkurrert av billigere arbeidskraft globalt eller av en internasjonal konkurrent med bedre produkter.

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: