Abelia

Innhold

Norge er dårlig forberedt

Nyhet, Ledelse

Publisert

Jan Grønbech, Google.

- Det forventes at de neste årene eller tiårene vil føre med seg store teknologiske forandringer. Delingsøkonomien er bare en smakebit på dette, sier Grønbech.

- 65 prosent av dagens yrker fantes ikke for 25 år siden, sier Grønbech.

Grønbech om Google

Google har en sentral posisjon på den måten at våre produkter, det være seg søk, Android, Maps, Docs and Spreadsheets, brukes av store deler av befolkningen og næringslivet. Våre produkter gjør deres hverdag lettere. Google Norge er en aktør som hjelper norsk næringsliv å lykkes med den digitale transformasjonen gjennom partnerskap og gode teknologiske løsninger som DoubleClick eller enterpriseløsninger. Dette skaper ofte enorme inntekter, eller innsparinger, for de selskapene det gjelder.

En del yrker blir automatisert. Det er anslått att 2 milliarder jobber vil forsvinne fra verdensmarkedet de neste tiårene, samtidig som kanskje 4 milliarder nye jobber vil skapes. Transport, regnskap og helsetjenester er blant de tjenestene der automatisering vil ha en stor effekt. Vi ser også megatrender som overgang til nettskyen, roboter, 3D printere, Internet of things, wearables, selvkjørende biler, big data og IT selskapenes inntog i medisinens verden, med de positive konsekvensene det vil få. Det vil skje en eksplosjon i antall enheter som er koblet på nett. Gjerne en hundredobling på kort tid, anslår Grønbech.

Alle tidligere paradigmeskifter har medført en økning i arbeidsstokken på sikt. Dette kommer nok til å skje nå også, selv om en generasjon eller to vil få det litt tøft med å tilpasse seg.Jan Grønbech, administrerende direktør i Google Norge

Noen land som Finland og Nederland diskuterer løsninger som borgerlønn i denne overgangen. I følge Ray Kurzweil i Google så eksisterte ikke 65 prosent av dagens yrker for bare 25 år siden. Vi har vært gjennom slikt før, men utviklingen har nok gått mer gradvis.

Hvilke tiltak må politikere og bedrifter initiere i dag?

Utfordringen med måten lover lages på er at det tar tid. Når den teknologiske utviklingen blir eksponentiell, og dette starter nå, så er det mulig at vi kommer i en situasjon der halvparten av alle start-ups blir forbudt. Bedrifter må snarest starte med å "disrupte" seg selv, ellers vil noen andre gjøre det for dem. De bør spørre seg hva Uber ville gjort om de gikk inn i samme bransje, og kanskje få inn en 18-åring i styret. Alle ledere over 40 bør ha en mentor under 20. Politikere må reagere, og det raskt, og legge forholdene til rette for at teknologi som vil komme mennesker til gode blir lovlig og ikke hindret av en lov fra 1966. En venn av meg vil starte med peer to peer lending. Markedet trenger det. Loven sa nei. Han flyttet. Det blir mange tankekors.

Er vi modne for digitaliseringen?

Nei på ingen måte. Vi er langt fremme på noen områder og dårligst i klassen på andre. Vi er verdens mest digitale forbrukere, men de samme forbrukerne kjører 20 år tilbake i tiden når de drar på jobb og løser problemer slik vi gjorde på 90-tallet. Innføring av samhandling, nettskyløsninger, digital markedsføring, online video, bruk av sosiale medier og mye annet går alt for tregt både i privat og offentlig sektor.

Hva er oppskriften på god ledelse i IKT-bedrifter?

De neste 10 årene forventer noen at 40 prosent av dagens Fortune 500 selskap vil forsvinne. Hvis det gjelder 200 av de 500 beste selskapene i verden, hva betyr det for norsk næringsliv? Mange vil ikke skjønne hva som skjedde før det var for sent. Mange spådde forandringene i oljesektoren, men veldig få gadd å lytte. Det samme vil skje fremover, men på et mer generelt grunnlag enn bare i olje. Hovedutfordringen er at ting går fort og de vil bare gå fortere. Ergo betyr god ledelse at man har evne til å initiere og gjennomføre forandringer, store og hyppige forandringer. Den gamle floskelen "survival of the fittest" gjelder ikke lenger. Det er den som klarer å gjennomføre nødvendige forandringer, til rett tid, som vinner på sikt. Se på Schibsted. De tar sine beste ansatte og sier: "Ødelegg vår eksisterende virksomhet ved å komme opp med noe bedre". Om de klarer det, er en ting, men at de prøver er eksempel på god ledelse.

Uansett hva man driver med så er det én ting som gjelder: Fokuser på å identifisere et problem som er så stort at dersom det løses så vil det ha enorme positive konsekvenser for utrolig mange mennesker. Hvis man finner et slikt problem, så er ofte løsningen, eller produktet, noe som kommer av seg selv. Her har Google en del gode eksempler som har fungert.

Ønsker du å motta vårt ukentlige nyhetsbrev? Registrer deg her.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: