Abelia

Innhold

Ledelse endres med forretningsmodellene

Nyhet, Ledelse, Arbeidsliv

Publisert

Illustrasjonsfoto fra møte.

Foto: .shock/Scanstockphoto

– Når forretningsmodellene er i kontinuerlig endring, er det naturlig å anta at ledelse endrer seg for å håndtere dette.

Det sier partner Bendik Blindheim i rekrutteringsselskapet ISCO Group. Fredag 16. februar innleder han på Abelias frokostmøte "Ledelse i en digital tid". Der skal han snakke om hvordan den teknologiske utviklingen endrer krav til dagens ledere.

– De tre-fem siste årene har vært preget av tidvis omfattende og mer hyppige endringsprosesser. For enkelte virksomheter har det strategiske målbildet endret seg drastisk, mens andre opplever en mer prosessuell transformasjon, sier Blindheim.

Fra verdikjeder til økosystemer

– Kunnskap og innsikt om hva som innvirker og vil komme til å innvirke på eksisterende verdikjeder har blitt avgjørende for å utvikle en robust forretning. Noe av tankegangen rundt verdikjeder glir over i tankegang rundt økosystemer. Kort fortalt: Hvis forretnings- og inntektsmodellene er i mer eller mindre kontinuerlig endring, er det naturlig å anta at type ledelse har endret seg tilsvarende for å håndtere dette, sier han.

– Man har i senere tid blitt mer opptatt av at ledere på nivåene nærmere kunden skal treffe riktige og selvstendige beslutninger. Det handler om tillitt, kompetanse, mandat og en tydelig styringsmodell.

Bendik Blindheim har gjennomført lederprogrammet Leading Professional Services Firms på Harvard Business School, og har lang erfaring med lederrekruttering i kompetansedrevne virksomheter. Klientene er hovedsakelig internasjonale selskaper hvor han jobber med prosjekter på partner- og toppledernivå.

Handler om mer enn teknologi

Blindheim tror ledelse i en digital tid ikke utelukkende handler om ny teknologi.

– Den tydeligste driveren for endringstakt de siste årene er utvikling og anvendelse av ny teknologi. Mange vil derfor hevde at ledere generelt må heve sin teknologikompetanse. Det er et greit nok poeng, men det blir som å slå inn en åpen dør.

– Jeg tror det også handler om å fokusere på hva som har vært suksesskriterier for å drive strategisk, organisatorisk og kulturell endring tidligere. Hvilke forskjeller vi ser og hvilke parametere som vi tror fortsatt gjelder, blir presentert gjennom våre analyser på frokostseminaret, sier Blindheim.

– Gjennom våre analyser har vi sett noen klare trender. Det beste rådet jeg kan gi, uten å foregripe begivenhetene på frokostseminaret, er å beholde fatningen i en stadig mer digitalisert verden.

Det er fortsatt ledige plasser til frokostseminaret "Ledelse i en digital tid" fredag 16. februar. Her finner du mer informasjon og påmelding.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: