Abelia

Innhold

I tet for grønn verdiskaping

Nyhet, Ledelse, Klima

Publisert

Tarje Bjørgum

– Det handler ikke om at næringslivet skal ”ta et grønt samfunnsansvar". Det handler om å se de enorme forretningsmulighetene som ligger i grønn vekst, sier Abelias Tarje Bjørgum.

Er bærekraft et samfunnsansvar som virksomheter må ta seg råd til – eller er det rett og slett en forretningsidé. Stadig flere norske virksomheter mener Norge må posisjonere seg mot bærekraftige vekstmuligheter.

- I januar presenterte DNV GLs årets utgave av Global Opportunity Report. Den viser hvordan verdens utfordringer kan bli næringslivets muligheter. Vinnerne i det neste tiårets grønne innovasjonskappløp er de som nå snur seg rundt, sier Bjørgum som leder arbeidet med helse og klima i Abelia.

- Verden står overfor globale ressurskriser, ekstreme værforhold, økt behov for mat og medisiner, nye transportløsninger – bare for å nevne noe. Smart bruk av kunnskap og teknologi kan løse disse utfordringene, sier han.

Han trekker frem konsulenthuset og Abelia-medlemmet Pure Consulting som ett av selskapene som ligger i front. Selskapet har signert en avtale med The Shared Value Initiative i USA som deres første og eneste rådgivningsmiljø i Norge.

Næring og samfunn hånd i hånd

Initiativet The Shared Value ble etablert i 2011 for å fremme Harvard Business School og professorene Michael Porter og Mark Kramer sitt arbeid innen det de kaller Creating Shared Value (CSV).

- Strategiene innen CSV går vesentlig lengre enn det som tradisjonelt kalles samfunnsansvar i dag. Tilnærmingen handler om mer enn å ivareta sine omgivelser. CSV identifiserer hvordan en virksomhet kan skape økonomisk verdi på samme tid som man skaper verdi for samfunnet ved å adressere og løse behov og utfordringer, sier Stine Lise Hattestad Bratsberg i Pure Consulting.

- Gjennom initiativet The Shared Value får vi tilgang til spennende og praktiske eksempler på forretningsnære bærekrafttiltak fra internasjonalt næringsliv, sier Bratsberg.

17 bærekraftmål

Bjørgum tror mange virksomheter har noe å lære av Pure Consulting:

- Store internasjonale aktører som FN-systemet har snudd seg rundt. I høst lanserte de 17 bærekraftmål som overtok for de såkalte tusenårsmålene. Disse bærekraftmålene er i realiteten en oppskrift på hvor næringslivet bør rette innsatsen, sier Bjørgum.

Han vil gjerne at flere norske virksomheter ser forretningsideer i grønn vekst.

- Vi har flere sterke kompetansemiljøer som Pure Consulting, og teknologiske virksomheter i verdensklasse. En ny grønn økonomi vil i stor grad handle om ressurseffektivitet. Enkelt sagt å gjøre mer med mindre. Abelia jobber for å sikre best mulig rammebetingelser slik at norsk kompetanse, kunnskap og nye løsninger står i front for å løse verdens ressurskriser.

Flere nyheter om klima:

  1. Nyhet, Klima

    Mellom filantropi og bærekraftig vekst

    – Vi opplever at ledere i stor grad ønsker å ta samfunnsansvar, men det er ganske stor variasjon i hva de legger i dette.

  2. Kommentar, Klima

    Nye forretningsmodeller kan redde miljøet

    Selvsagt kan norsk næringsliv løse klimautfordringer samtidig som de skaffer seg globale markedsandeler.

  3. Kommentar, Helse, Klima, Innovasjon, Utdanning

    Mens vi venter på politisk innovasjon

    Alle statsbudsjett burde følges av en diskusjon om hva vi kan gjøre annerledes, skriver Tarje Bjørgum i denne kommentaren.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: