Abelia

Innhold

- Finn de skjulte ledertalentene

Fagsjef for ledelse i Abelia, Frøystein Johansen.

Fagsjef for ledelse i Abelia, Frøystein Johansen. Foto: Esben Johansen

- Lederrekruttering er en gyllen mulighet til å fornye organisasjonen, men da må bedriftene også søke etter talenter på nye måter og steder.

Det sier fagsjef for ledelse i Abelia, Frøystein Johansen. Når digitalisering og globalisering endrer både forretningsideer og bedriftskulturer, vil det stille krav til ny kompetanse, samtidig som lederstilen påvirkes.

- Det er trygt å ansette de synlige talentene som har lykkes godt i sin forrige jobb. Det å finne frem til skjulte talenter, som kan bidra til de nødvendige endringene fremover, er mer krevende, sier Johansen.

Han tror skjulte talenter kan befinne seg et stykke unna ledelsens fokusområder eller at de gjør lite for å fremheve seg.

- Ofte samsvarer de heller ikke med – ofte ubevisste – preferanser knyttet til kjønn og etnisitet, utdanning og erfaring eller personlighet. I tillegg kommer at lederrollen i mange organisasjoner er så tydelig definert at mange automatisk faller utenfor, og de vet det selv, sier Johansen.

I en nylig artikkel fra konsulentselskapet McKinsey konstaterer de at det fortsatt er vanlig med det de kaller harvesting, eller høsting på norsk, når bedriftene rekrutterer. Det finnes imidlertid flere teknikker for rekruttering.

- McKinsey nevner tre og benytter metaforene jakt, fiske og tråling for å beskrive dem. I Abelia merker vi en økende interesse for kjønnsbalanse i ledergruppene. Det gjør at bedrifter "jakter" på kandidater som gir kjønnsbalanse i ledergruppen.

- Begrepene som brukes i en stillingsannonse fungerer ofte som agn. I et intervju sier administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge at kvinner søker på jobber når bedriftene snakker om utfordringene, ikke bare om teknologien i seg selv. Mange bedrifter fisker nok helt ubevisst etter menn når de snakker om de teknologiske plattformene, ikke hvilke oppgaver som skal løses for hvem, sier Johansen.

I andre situasjoner har kanskje bedriften medarbeidere som forstår marked og teknologi, og som kan påta seg tyngre oppgaver, men som ikke er i jobbsøkemodus akkurat der og da.

- Litt tråling ned i egen organisasjon kan gi resultater. Rambøll beskriver i en artikkel i Ukeavisen Ledelse hvordan en standardisert rekrutteringsprosess med caseoppgaver fører til at søkere til lederstillinger blant bedriftenes egne ansatte "har gått i været".

- Uansett hvilken teknikk som benyttes, det viktige er at bedrifter benytter den muligheten lederrekruttering gir til å møte digitale, globale og andre utfordringer, til å avspeile egen organisasjon og viktige målgrupper, og til å løse bedriftens utfordringer fremover, sier Johansen. Han mener de fleste virksomheter kan ha nytte av å dykke dypere for å finne gode ledere som ikke er de åpenbare valgene på overflaten.

- Alle som har interessert seg for den industrielle revolusjonen så langt, har nok registrert at den er bragt fremover av nye, ukjente, talenter og virksomheter. Slik blir det nok også i tiden fremover. I et historisk perspektiv har vi også sett at virksomheter som Kodak og Nokia lenge gjorde suksess med den samme kompetansen. Da ny kompetanse kom med teknologiske skift viste disse bedriftene seg svært sårbare, sier Johansen.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt