Abelia

Innhold

Abelialederen: Mads Simonsen

Portrett av Mads Simonsen i Ducky.

Mads Simonsen i Ducky.

Mads Simonsen i Ducky tror at man lykkes best hvis man promoterer sine ansatte og lar dem styre skuta.

Mads Simonsen

Stilling: Med-gründer, klimadata-nerd, prosjektkoordinator, organisasjonsutvikler, salgskonsulent og mye annet. (Vi har ingen faste stillinger, men rollene våre endrer seg ved behov)

Utdannelse: Fagbrev som industrimekaniker og mastergrad i produktutvikling og produksjon fra NTNU.

Tidligere erfaring: Jobbet tre år med produktutvikling og engineering i Linjebygg Offshore og to år med produktutvikling i Inventas. Begge disse jobbene var fantastisk spennende, men det var vanskelig å forme egen arbeidsplass og se at jobben bidro til en positiv endring i samfunnet. De siste fire årene har jeg derfor fokusert 100 prosent på Ducky.

Neste uke er han aktuell som en av 12 Abelia-medlemmer som skal møte klima- og miljøminister Ola Elvestuen til et rundebord for å diskutere hvordan Norge kan spille en nøkkelrolle for utvikling av bærekraftige løsninger. Simonsen har også deltatt i referansegruppen til vår årskonferanse Abelia Open 2018: Fremtidens ledelse.

Hva gjør din bedrift?

Ducky er et engasjements- og CSR verktøy som visualiserer effekten av miljøvennlige handlinger på individuelt og kollektivt nivå. Gjennom å bryte ned klimastrategien i konkrete enkle aktiviteter kan alle ansatte engasjeres i miljøutfordringer på arbeidsplassen.

I en avansert webplattform visualiseres effekten live og det blir synlig hva de ansatte kan få til sammen. På denne måten bygges suksesshistorier som kan kommuniseres internt og eksternt og ofte fører økt miljøengasjement blant ansatte til nye forretningsmuligheter for bedriftene.

Ducky leverer også en avansert klimakalkulator som bedriftskundene våre kan benytte for å hjelpe sine kunder med å ta smarte miljøvalg. Det var ekstremt gøy da IKEA Norge ble første store kunde i 2017, og ballen har virkelig begynt å rulle med mye internasjonal oppmerksomhet etter det.

Hva er din ledelsesfilosofi?

Da vi startet Ducky var vi opptatt av at alle medarbeidere skulle ha størst mulig påvirkningskraft på arbeidsplassen. Vi leste boka "Reinventing organizations" av Frederic Laloux som har blitt en bibel for alle som ønsker å tenke nytt rundt fremtidens ledelse og også for oss.

For Ducky sin del har vi videreutviklet dette til å bli en bedrift hvor vi alle er ledere med en ekstrem indre motivasjon for å skape en positiv forskjell. Dette er utvilsomt skalerbart og man ser en økende trend hvor flere av de mest fremgangsrike bedriftene globalt tenker i samme baner. Grunnpilarer for å lykkes er at vi har små interne selvstyrende team som samarbeider tett mot felles formål.

En fordel i Ducky er at det aldri er noen konkurranse for å bli forfremmet. De som får mest makt i Ducky er de som er flinkest til å hjelpe andre (siden det er disse personene det er hyggeligst å spørre om råd) , og min ledelsesfilosofi er dermed at det viktigste jeg kan gjøre er å hjelpe mine kollega til å ha det best mulig på jobb.

Hvordan tror du ledelse vil endre seg fremover?

Ledelse i tradisjonell forstand vil ikke være nødvendig i fremtiden, da man gjennom å distribuere makt nedover i organisasjonen kan forenkle, effektivisere og innovere raskere enn det som er vanlig i dag. Alle virksomheter må likevel ha gode strukturer for ledelse og en felles strategi. Jeg tror at de lederne som best lykkes i å promotere sine medarbeidere og la dem styre skuta vil lykkes best.

Økonomisk og hierarkisk motivasjon vil ikke være like effektivt i fremtiden, og fremtidens gode ledere greier å motivere de ansatte på helt andre plan.

Kan du gi noen eksempler på når du har lykkes? Og har du gjort noen feilsteg du har lært mye av?

Vi merker best at vi har lykkes når medarbeidere følger opp egne initiativ og ting bare skjer på magisk vis. Jeg husker svært godt tidlig i oppstarten da en programmerer som het Sigurd som jobbet hos oss tidligere som hadde svært lyst til å få med en annen programmerer. Dessverre hadde vi knapt råd til lønn til Sigurd, men det var stort da han på eget initiativ foreslo til den andre personen at de kunne dele den lave lønnen han fikk.

Når det gjelder feilsteg innser jeg svært ofte at jeg som de fleste andre bare er et vanlig menneske, og hver gang jeg prøver å ha for mange baller i lufta samtidig blir jeg utslitt, sover dårlig om natta og leverer dårligere på hvert prosjekt. Begynner etterhvert å lære at man jobber mye bedre når man tar godt vare på seg selv.

Hvordan jobber du/dere med kompetanseutvikling i din bedrift?

Fem kjappe

Favorittapp? Spotify

Favorittbok? "Reinventing organizations" av Frederic Laloux

Favorittforbilde? Jos de Blok, grunderen av Buurtzorg (Nederlandsk største hjemmesykepleieaktør med mer enn 12 000 ansatte, organisert uten tradisjonell ledelse)

Favorittoppgave i jobben din? Holde inspirasjonsforedrag for elever i skolen.

Favoritthobby? Være ute i skogen

Det viktigste vi gjør er å oppfordre oss selv til å jobbe med noe vi brenner for. Når man får gjøre det man brenner for kan man lære hva-som-helst relativt fort. Dette er også grunnen til at mange av oss jobber med noe annet enn det vi utdannet oss til, og vi har dermed fått et bredere erfaringsgrunnlag og spesialkompetanse på de områdene vi trenger det.

Da vi alle er ledere er vi selv ansvarlige for å tilegne oss ny kompetanse ved behov.

Hva gjør din bedrift som gjør Norge bedre?

Vi har nå benyttet fire år på å utvikle verdens kanskje mest effektive plattform for klimaengasjement. Det var stort da Per Espen Stoknes sto på scenen i en global TED talk tidligere i år og løftet frem Ducky som en av løsningene for å lykkes med det grønne skiftet. Vi håper dermed at vi på kort sikt kan bidra til at både direkte og indirekte klimagassutslipp går raskt nedover i tråd med globale klimamål fremover.

Hva er det første du ville gjort hvis du var statsminister for en dag?

Da ville jeg testet ulike former for borgerlønn i store deler av befolkningen. Jeg ville også fjernet det meste av rapporteringskrav i ulike sektorer og sett hvor bra våre offentlige tjenester ville utvikle seg når de ble levert av mennesker som kunne gjøre jobben slik de mener er best.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: