Abelia

Innhold

Viktig å lede, ikke bare administrere

Nyhet, HR og HMS, Ledelse, Arbeidsliv

Publisert

Portrett av professor Anders Dysvik ved Handelshøyskolen BI.

Professor Anders Dysvik ved Handelshøyskolen BI.

– Ledere bør trene på hvordan de kan ta tiden tilbake til å utøve ledelse, ikke bare administrere.

Det sier professor Anders Dysvik ved Institutt for ledelse og organisasjon, Handelshøyskolen BI. I november innleder han på Abelias HR-konferanse "Verdien av gode relasjoner", der han skal fortelle om effektive former for tilbakemelding mellom ledere og medarbeidere.

– Undersøkelser viser jevnt over at norske ledere er gode på det relasjonelle. I en hektisk hverdag er det imidlertid en utfordring å få tid til ledelse når det er andre oppgaver som tar ledernes tid og oppmerksomhet, sier Dysvik.

Tillit viktig for prestasjoner

Han legger vekt på at det er nødvendig med gode relasjoner for å skape tillit mellom medarbeidere.

– Opplevelsen av å bli vist tillit er viktig for ansattes prestasjoner, velvære og nærvær på jobben. Og ikke minst deres villighet til å rapportere egne feil og diskutere dem sammen med andre.

– Det blir vanskelig å redusere eller fjerne feil i utførelsen av jobben dersom man ikke erkjenner at feil er et symptom på noe mer enn en årsak. Da blir det viktig å få fakta på bordet dersom man ønsker å gjøre noe med feilen(e). Relasjoner av høy kvalitet skaper et mulighetsrom for prestasjoner og kontinuerlig forbedring, sier han.

HR-arbeidet er viktig for å legge til rette for gode relasjoner. Dysvik mener imidlertid at man må være forsiktig slik at man ikke henger seg for mye opp i ulike HR-verktøy.

HR må være til nytte

– HR fungerer bedre når man er mer opptatt av behovet linjelederne har i hverdagen med sine medarbeidere enn hva som kan tilbys på HR-siden av systemer og verktøy. Vår forskning viser at ledere som opplever HR-praksis som brukervennlig og til hjelp og nytte har større sannsynlighet for å utvikle høykvalitetsrelasjoner til sine ansatte, sier han.

– I tillegg kan HR tenke gjennom hvordan de kan skape en opplevelse av helhetlig budskap fra HR til linjeledere. Man kan for eksempel ha et opplæringsopplegg som vektlegger samarbeid og kunnskapsdeling, og samtidig et resultatmålingsystem som følger opp enkelte medarbeidere og belønner på individnivå. Da blir det ikke lett for linjelederne å oppleve et helhetlig budskap – og i alle fall ikke implementere begge praksisene på en god måte blant sine medarbeidere, sier Dysvik.

På HR-konferansen får du også møte direktør Pål Molander ved Statens Arbeidsmiljøinstitutt som skal fortelle at godt arbeidsmiljø er god butikk, og administrerende direktør Jannik Krohn Falck i Great Place To Work som skal fortelle hva som kjennetegner de beste selskapene.

Hele programmet og påmelding finner du her.

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: