Abelia

Innhold

Gjensidig tillit nødvendig for gode relasjoner

Nyhet, HR og HMS, Ledelse, Arbeidsliv

Publisert

#205

Administrerende direktør Jannik Krohn Falck i Great Place To Work i Norge kommer til Abelias HR-konferanse 22. og 23. november.

– De beste arbeidsplassene jobber bevisst med relasjoner langs tre akser: Mellom ledelse og medarbeidere, mellom kolleger, og den enkeltes relasjon til virksomheten.

Det sier administrerende direktør Jannik Krohn Falck i Great Place To Work i Norge. På Abelias HR-konferanse 22. og 23. november kommer han for å fortelle hva som kjennetegner de beste arbeidsplassene.

– De beste lykkes med tillitsbasert ledelse. Det viktigste stikkordet der er GJENSIDIG tillit, understreker Falck.

Tre suksesskriterier

Great Place To Work kåret i år Norges beste arbeidsplasser for 15. gang. Det har gitt god innsikt i hva som skal til for å lykkes.

– Om jeg skal trekke frem tre suksesskriterier er det struktur og støttende praksiser, tydelig retning og strategi, samt å investere tid i relasjonsbygging, sier Falck og utdyper:

  • Struktur og støttende praksiser: Strukturkapital, som gjør det mulig for ledere å kommunisere og ha god dialog med medarbeidere. Ikke bare hva man gjør, men hvorfor og hvordan er like viktig. Dette er avgjørende for god informasjon, lytting, tydelige forventinger, involvering, utviklingsmuligheter, annerkjennelse etc.
  • Tydelig retning og strategi: Ofte klart for ledelsen, men ikke tydelig lenger ned i virksomheten. Hva betyr det for oss?
  • Investere tid i relasjonsbygging: Også mellom medarbeidere. Gjør det på en «ekte» måte, som passer kulturen. De beste skaper en kultur der man kan være seg selv, det er lov å gjøre feil, det medarbeiderskapet driver organisasjonen fremover.

Falck sier at de – heldigvis – har opplevd et perspektivskifte innen kulturbygging de siste årene.

– For 15 år siden lå dette hos personalavdelingen, mens det nå i større og større grad ligger som et strategisk fokus i toppledelsen. Når det er sagt, viser vår forskning at fokus på kultur og medarbeidere som strategi for økt konkurransekraft og lønnsomhet fortsatt ikke er på agenda hos de fleste ledergrupper i Norge, sier han.

Falck tror HR-avdelinger har mye å bidra med for å styrke mellomlederrollen i arbeidet med relasjonsledelse.

Må lykkes i toppen

– Som nevnt er det mye formelle og uformelle praksiser som man kan og bør støtte mellomledere med. Alt fra støtte om man er ny som leder, ny leder for tidligere kolleger, men vel så mye i å følge opp og støtte på de områder en leder har noe å jobbe med, og ikke minst også ta med læring fra det ledere allerede er gode på, sier han.

– For mange er det viktig å lede «bedre» nedover, da mye kan være fokus oppover. Dersom HR skal lykkes i å styrke mellomlederrollen i arbeidet med dette, må de først lykkes i toppen. Dersom toppen er overbevist og ser de forretningsmessige effektene, da kan mye bra skje.

Falck føler seg godt hjemme i årets tema for Abelias HR-konferanse; "Verdien av gode relasjoner":

– Verdien av gode relasjoner er en grunnpilar for meg, i alle sammenhenger. Gode relasjoner kan ikke kjøpes for penger, men krever «investering» langs mange andre akser, og valutaen kan man kalle gjensidig tillit. Ingen tillit – ingen god relasjon.

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: