Abelia

Innhold

Bedre kommunikasjon gjennom dialogteater

Nyhet, HR og HMS, Ledelse, Arbeidsliv

Publisert

HR-sjef Inger Kristine Tovslid ved NGI.

HR-sjef Inger Kristine Tovslid ved NGI.

– Det ga våre ledere mulighet til å øve på krevende situasjoner i en ufarlig setting, sier HR-sjef Inger Kristine Tovslid ved NGI.

22. og 23. november holder hun innledning på Abelias HR-konferanse om relasjonell ledelse i praksis. Med seg har hun Maiken Lønnerød fra Splint AS, som siden 2001 har utviklet og gjennomført interaktive læringsforløp for næringslivet.

NGI har med bistand fra Splint inkludert dialogteater som et verktøy for å fremme god kommunikasjon i bedriften.

Dialogteater

– Vi har brukt det som en del av vår trening og opplæring for linjeledere og prosjektledere. Vi ønsket med dette å gjøre ledere, medarbeidere og prosjektledere hos oss mer bevisste på betydningen av god kommunikasjon i prosjektteam, med kunder, og mellom medarbeidere og ledere, sier Tovslid.

– Det var viktig for oss at Splint kjente godt til arbeidshverdagen for våre ansatte, slik at eksemplene som ble brukt var mest mulig gjenkjennbare. Det synes jeg Splint fikk til på en veldig god måte. De tok seg god tid til å intervjue flere ledere, prosjektledere og medarbeidere i forkant av kursene. Bruk av dialogteater i kursene ga våre ledere mulighet til å øve på krevende kommunikasjon i en ufarlig setting hvor de selv fikk mulighet til å lære gjennom å prøve og feile.

Tovslid tror deltakerne på kurset med dialogteater har fått større forståelse for betydningen av god kommunikasjon for å oppnå bedre prestasjoner og samarbeid.

– I tillegg har lederne våre fått en arena hvor de kan trene på kommunikasjon i krevende situasjoner. Det har gitt større trygghet når de har stått i vanskelige saker senere, sier hun.

Kommunikasjon og samhandling

– Gode relasjoner mellom ledere og medarbeidere er et godt utgangspunkt og et virkemiddel for å få til gode prestasjoner i en virksomhet. Gode relasjoner kommer ikke nødvendigvis av seg selv, og det er viktig for ledere å være bevisst hvordan egen atferd virker på andre, sier Tovslid.

Hun mener at gode relasjoner handler om langt mer enn å ha det hyggelig og koselig på jobb.

– Gode relasjoner oppnås gjennom kommunikasjon og samhandling som preges av positiv innstilling, tillit og aktivt engasjement, sier hun.

– Det krever at ledere er bevisste og gjerne bruker tid på å trene på hvordan de kan bli gode på dette. Gode relasjoner i bunn gjør det også lettere å ta opp ting som ikke fungerer så godt.

På HR-konferansen får du også møte direktør Pål Molander ved Statens Arbeidsmiljøinstitutt som skal fortelle at godt arbeidsmiljø er god butikk, og administrerende direktør Jannik Krohn Falck i Great Place To Work som skal fortelle hva som kjennetegner de beste selskapene.

Hele programmet og påmelding finner du her.

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: