Abelia

Innhold

  • Abelia
  • Er du forberedt på nye personvernregler?

Er du forberedt på nye personvernregler?

Nyhet, Arbeidsliv

Publisert

EU-flagget

Stortinget har vedtatt den nye personvernforordningen GDPR. Her er tre grunner til at det er viktig for norsk næringsliv.

Selv om The General Data Protection Regulation (GDPR) er vedtatt Stortinget, og dermed skal bli norsk lov, trer den ikke i kraft i Norge før tidligst 1. juli. For EU-landene er det imidlertid innført nye krav til personvern fra og med i dag.
Abelias fagsjef for digitale næringer, Kjetil Thorvik Brun, sier at det er spesielt tre områder som er viktige for norsk næringsliv.

Fakta om GDPR

EUs nye personvernlovgivning – The General Data Protection Regulation (GDPR) – som blir innlemmet i norsk lov, innebærer ny håndtering av personopplysninger og etablering av internkontroll i alle norske virksomheter.

Personvernreglene innebærer blant annet nye rettigheter for innbyggerne, større ansvar for bedriftene, mer åpenhet, pliktig internasjonalt samarbeid og økt bruk av personvernombud.

De nye reglene vil påvirke norske virksomheter i stor grad. Abelia og NHO har derfor laget egne informasjonssider om GDPR, og tilbyr et nytt verktøy som gir bedriftene et godt grunnlag for å etterleve de nye reglene. Du finner også informasjon om hva som skjer hvis man bryter reglene.

Økt fokus på personvern

– Norske bedrifter er flinke og følger reglene, men vi må nok si at personvern ikke har vært høyt nok prioritert hos bedriftene. At alle bedrifter nå får et sterkere forhold til personvern vil derfor være en av de første positive effektene ved GDPR, sier Brun.

– Bedriftene har økt eget kompetansenivå betraktelig, og vil nå kunne gi kundene større kontroll over egne data. Dette er en fordel for kundene, og gir samtidig bedre forretningsskikk og kunnskap på et område som er vesentlig for fremtidig produktutvikling – særlig på forbrukermarkedet, sier han.

– GDPR har allerede virket i lengre tid. Vi kan i stor grad takke denne kommende lovgivningen for et betydelig økt fokus på personvern.

Utvidet hjemmemarked

For kunnskaps- og teknologinæringen betyr GDPR at Norge kommer ett stort steg nærmere EUs ambisjon om ett digitalt indre marked (Digital Single Market, DSM).

– Norske bedrifter vil snart få ett sett med personvernregelverk å forholde seg til i EU, uavhengig av hvilket land de ønsker å eksportere til. I en global konkurranse er det svært viktig at Norge blir del av et "digitalt hjemmemarked" på nesten 750 millioner mennesker, sier Brun.

Les også: Personvernlovgivning forsinket til 1. juli

Han understreker at det ikke bare er den norske økonomien som er i omstilling – det gjelder også resten av Europa. Et felles regelverk blir viktig for å understøtte denne omstillingen.

– Det digitaliserte næringslivet er stadig mer utsatt for global konkurranse. I denne konkurransen har størrelsen på hjemmemarkedet stor betydning. Dette har EU gjort noe med gjennom det digitale indre markedet. Det vil sørge for at terskelen for eksport til andre europeiske land senkes for norske teknologibedrifter, sier Brun.

Personvern og næringsutvikling

I et globalt perspektiv er godt personvern et konkurransefortrinn, og det vil gi klare fordeler å følge regelverket. Samtidig vil de nye personvernreglene heve kravene innad i EU, og det kan få betydning for konkurransen med for eksempel USA og Kina.

– Selv om personvern er et konkurransefortrinn på et produkt, kan det samtidig være et hinder for teknologiutvikling. Ett eksempel er kunstig intelligens. Dette er et område som vil ha stor innvirkning på verdensøkonomien fremover. I utviklingen av kunstig intelligens benyttes gjerne et slags datamaksimeringsprinsipp – det er ofte en sammenheng mellom kvaliteten på løsningen og mengden data som benyttes til å lage dem. GDPR har på sin side et dataminimeringsprinsipp som fort kan bli begrensende, sier Brun.

Les også: Personvern og GDPR (Arbinn)

– Imidlertid skiller GDPR på bruk av data til forskning og utvikling, og bruk av data på annen måte. Faktisk kan det bli enklere å drive forskning med de nye personvernreglene, men det er jo ikke all teknologi- og produktutvikling som er forskning, sier han.

Digitale forretningsmodeller stiller høye krav til dynamikk og utvikling.

– For de mest suksessrike selskapene i verden er investering i forskning, utvikling og innovasjon betydelig. Norske bedrifter bør øke sine investeringer, og da må vi unngå at regelverket hemmer dette, samtidig som vi må ivareta personvernet på en best mulig måte, sier Brun.

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: